Režie:
Michael MannKamera:
Dante SpinottiHrají:
Daniel Day-Lewis, Madeleine Stowe, Jodhi May, Russell Means, Wes Studi, Eric Schweig, Steven Waddington, Maurice Roëves, Patrice Chéreau, Edward Blatchford (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Daniel Day-Lewis jako statečný přítel Indiánů ve filmovém přepisu slavného románu J. F. Coopera... Filmaři již mnohokráte zvolili za předlohu svých děl pentalogii spisovatele Jamese Fenimora Coopera o dobrodružstvích bílého lovce, přezdívaného Sokolí Oko, a jeho indiánských přátel v době bojů Francouzů a Angličanů o nová území v Severní Americe. Nejslavnější se stala kniha úvodní Poslední Mohykán. Sokolí Oko spolu s posledními potomky z kmene Mohykánů Čingačgúkem a jeho synem Unkasem pomáhají anglické posádce bránit jednu z pevností. Znepřátelené strany využívají pro své cíle indiánské bojovníky. Huron Magua, který bojuje se svými muži po boku Francouzů, přísahal veliteli dobývané pevnosti pomstu za vyvraždění své rodiny. Po podpisu kapitulace se rozhodne vyprovokovat střetnutí s odcházejícími britskými jednotkami, při němž velitele zabije a zmocňuje se jeho dvou dcer Cory a Alice. Sokolí Oko se zavázal ochránit čest dívek a nechce je nechat ve spárech primitivního divocha. Navíc ke Coře cítí více než přátelství a také Unkasovi není Alice lhostejná. Pro postavu bílého lovce zvolil režisér Michael Mann u nás tehdy nepříliš známého Daniela Day-Lewise, který si však již získal uznání v podobě Oscara za hlavní roli ve snímku Moje levá noha (1989). (Česká televize)
(více)Recenze (1 023)
Kolega Tosim níže nebo výše (záleží dle uspořádání) píše, že Každý, kdo si myslí, že Američani zmrší každou filmovou úpravu historického románu, by se měl zamyslet..., a tak se zamýšlím a vyplývá mi z toho, že kolega asi knihu nečetl nebo ji četl tak dávno, že si z ní nic nepamatuje. To ale není nic hrozného, na adaptaci románu se může podívat kdokoli, aniž by kdy dříve slyšel i název knihy. Co je ale daleko horší je, že se čtením knihy nenamáhali ani tvůrci scénáře a pokud ano, tak při jeho psaní měli předlohu těžce na háku. Přemýšleli aspoň o tom, proč J. F. Cooper tu knihu pojmenoval Poslední Mohykán? A proč nazývali Sokolí oko i Indiáni v knize majora Heywarda Otevřená ruka nebo dlaň? Připadá mi to, že se místo čtení jen podívali na předchozí zpracování a rozhodli se čerpat z toho nejzmršenějšího (kde si přidali právě spory anglických jednotek s americkou domobranou, samozřejmě oni musejí být ti jediní čestní, a tady to úplně klidně zopakovali, aniž by se zamysleli, že se v historii posunuli o téměř čtrvrt století). Navíc konec filmu postrádá v náhledu na postavu Sokolího oka (alias Kožené punčochy či Dlouhé karabiny jak jej nazývali Huroni), provázející nás celou románovou sérií, smysl. Tak hrozně překopanou literární předlohu (vždyť nezachovali ani základní rysy románu) jsem snad ještě neměla tu čest vidět. Copak asi Alice a mjr. Heyward udělali tvůrcům, že jim tak tragicky (a podle mě blbě) změnili osud? A co chudák plk. Munro? Tak abych jenom nefňukala a neprskala, mělo to i nějaké klady... Hudbu, souboj Čingačgúka a Maguy, ohňostroj (totiž dělostřelbu) nad pevností Wiliam Henry a ucházejícího Unkase a i slečny Munroovy. Jinak, bohužel stále všichni pobíhali, stříleli, mlčeli, či mluvili podivnou řečí. A pokud něco řekli tou normální, tak pronášeli totální ... (o utrpení amerických vojáků domobrany pod jhem anglické koloniální nadvlády a tomu podobné, jako kupř. ona hláška Cory, tu opravdu považuji za vtip dne). No a pokud by mi zase náhodou někdo chtěl sdělit, že jen kritizuji a sama nic neumím natočit (no ano, už mi opravdu jednou přišel takový e-mail reagující na můj komentář k filmu Jan Roháč z Dubé) ať, prosím, neztrácí čas a jde si raději přečíst knihu, jejíž tenhle film měl být adaptací... ()
Oscar 1 : Zvuk ()
Já jsem byla tímhle filmem hodně zklamaná. Kamera, výprava a hlavně hudba jsou sice naprosto fantastické, herci také nejsou zrovna k zahození, ale nějak mi tu pokulhává lepší vyprávění příběhu, plynulost a asi bude něco špatně i se scénářem. Některé pasáže mě docela nadchly, proto mě mrzí, že celkový dojem byl tolik mdlý a vcelku nudný. ()
Je nejlepší film Michaela Manna Mohykán nebo Nelítostný Souboj? Dá se říct, že je to jako rozhodnout se mezi AC Cobrou a Porsche 911 (zdravíme Mizery:)). Mohykán má v rukávu jedno eso, a tím je snad nejlepší soundtrack všech dob od Trevora Jonese a Randyho Edelmana. Nebo spíš od Randyho Edelmana a Trevora Jonese? Říct o hudbě, že je podmanivá a atmosférická ani zdaleka nevystihuje její kvalitu. Plus nádherná výprava, exteriéry, příběh....prostě pět hvězd je málo. ()
Každý, kdo si myslí, že Američani zmrší každou filmovou úpravu historického románu, by se měl zamyslet...hle, ono to jde! Jenom kráčí o to, jestli by se tak snažili, kdyby byl autor ze zámoří... ()
Nemám co bych vytknul , některé záběry kamery /a není jich málo/ jsou na vrcholu geniality a příběh sám je skutečně uchvátný , pastva pro oči a pro uši je to uplný ráj .Vše vyvrcholí koncem, který mě uplně rozbořil, to se hned tak nevidí takhle kdyby končili všechny filmy tak se tady bude objevovat jen plný počet hvězdiček.Michael Mann je hodně dobrej. ()
Nebyť Indyho, označil by som toto Mannovo vrcholné dielo za najlepší dobrodružný film všetkých čias. Excelentné herecké výkony, výpravné bojové scény, nezabudnuteľná hudba. A Posledný Mohykán je jeden z mála filmov, ktorý je OMNOHO lepší ako predloha - zmeny v príbehu zmenili klasickú indiánku na rozšafný historický epos, zabitie iných postáv v závere výrazne posilnilo dramatickosť a emocionálnu silu. Jednoducho skvost. A Wes Studi v úlohe hrdloreza Maguu je jedna z najodpornejších záporáckych držiek v histórii filmu. ()
Mann je režisérským intelektuálem s jedinečným darem pobavit nejširší masy. Nad kompozicí obraz/hudba zůstává rozum i smysly stát a geniální zručnost v budování jemných vztahů mezi postavami vdechuje filmu život. Jenže Poslední mohykán je, při vší úctě, pouze dokonale načančanou indiánkou, která ve mně, díky své jednoduché prvoplánovistoti, po celou dobu budila dojem dokonalé sterility. Jakékoliv rozvinutí nitek divácké empatie k osudové lásce drolí válečné zápolení a naopak. Po skončení jsem měl pocit zpola uspokojeného libida a toužil jsem po minimálně půlhodině navíc. PS: A známý ústřední motiv ještě nedělá automaticky geniálním celý soundtrack. ()
Už od úvodních záběrů, když k tomu ještě navíc spustí fantasticky podmanivá hudba, cosi se v člověku jakoby sevře. Skvělá práce s kamerou, vizuálně dokonalé zpracování, výborní herci v čele s úúúúžasným Danielem Day-Lewisem, precizně záporným Wesem Studim a romanticky krásnou Madeleine Stoweovou. A když se k tomu přidá ještě již zmíněná hudba, která by si zasloužila svého Oscara, není pochyb o tom, že tento westernový příběh je vskutku velmi, ale opravdu velmi zdařilý. ()
Dlouho jsem tento film obcházel, až jsem nakonec neodolal. Titulní skladba je mi víceméně dost známá a tak jsem byl zvědavej, jak dobře jí tvůrci zakomponují do filmu. O to horší bylo, když jsem během filmu pochopil, že film táhne jenom ta jedna známá písnička a nic jinýho na něm vlastně dobrého, co se týče muziky, není a to mě vcelku zamrzelo. Důlěžité je ale to, že příběhově je to suprový film, kterých se po světě tolik netočí. Nápad je to také zajímavý. Přecijen, jak často se ve filmu objevuje téma indián, když nebudu brát v potaz Odpadlíka. Jen tomu prostě nemůžu dát plný počet. Pro někoho je to dost možná historická pecka, pro mě jenom film, od kterého jsem čekal o dost víc a i když jsem dostal dost, stejnak to bylo dost málo na to, aby to bylo obodování na plno. ()
║Rozpočet $40miliónov║Tržby USA $75,505,856║Tržby Celosvetovo $97,700,000║ Dokonalé! /100%/ ()
Geniální limonáda se vším všudy – fenomenální hudbou Trevora Jonese (titulní motiv je hrdinsky klenutý jako schody do Valhally), nádhernými exteriéry, výbornými herci, jednoduše napsanými postavami, velmi prostou stavbou a nádherně trefenou romantickou složkou. Jak nemusím romantické linie, Mann tu svoji i díky jiskření mezi Stoweovou a Lewisem převedl na plátno mistrovsky. Posledí mohykán je možná překvapivě zkratkovitý a nepříliš rozevlátý, přesto se umí ve správnou chvíli zpomalit a vykouzlit překrásný záběr i působivou zpomalovačku. Hollywood se na předloze dost možná dopustil jistého zločinu, nicméně ta sladkobolná romantika je přesně v intencích toho, co jsem jako dospívající jinoch cítil při četbě Lovce jelenů. Nádherná připomínka dávno zašlých let a zároveň film, který mě vždycky dostane znovu. A překvapivě stále víc a víc. ()
Výborný film se skvělým Daniel Day-Lewisem, naprosto úžasnou a lahodnou ústřední melodií a příjemným tempem. Klidný film se vším, co k těmto filmům patří. (Bude za nějaký čas opraveno až opadne to nadšení, ale ani po třetím shlédnutí neopadlo, divné...) ()
Nejlepší dobrodružný film všech dob? Krucinál... já bych se pod to možná i podepsal. Minimálně jedinečný filmový zážitek v každém směru to je neoddiskutovatelně :) ()
Předloha dostává sice na frak, ale Poslední Mohykán naštěstí funguje především jako dobrodružně-romantický film sám o sobě. A nutno dodat, že velmi dobře. Navíc všechny zápory vytlačí ze zorného pole nezapomenutelná závěrečná pasáž. Být takový celý film, tak se mi nedostává slov. Jen na tu knihu prostě raději rovnou zapomeňte. ♫ Hodnocení OST: 4/5 ()
Jeden z nejlepších dobrodružných filmů vůbec. Daniel Day-Lewis je správný správňák, Britové jsou správní idioti stejně tak francouzi a Magua je neuvěřitelně hustej. Navíc akční scény jsou zvládnuté na jedničku. A závěrečné "běžecké" finále je jednou z nejpůsobivějších a nejdojemnějších scén kinematografie vůbec. ()
Zatímco 80. léta se nesla v duchu béčkovosti (Barbar Conan) a 21. století v duchu audiovizuální postmoderny bez srdce (Apocalypto), poctivá filmařina vznikala v letech 90tých (Tanec s vlky). Poslední Mohykán možná není dokonalý, ale je v tom tak pořádný kus dobrodružný romantiky + ta nadpozemská hudba + ten fenomenální konec na skále (možná nejsilnější závěr, jaký se kdy v kinematografii objevil) + démonický Wes Studi, že u mě jiné než plné hodnocení nepřipadá v úvahu. ()
Skvělá hudba, herci i příběh. Nádherný závěr. Jeden z mých nejoblíbenějších indiánských filmů. ()
Vyndavání srdce, upálení, závěr = slušné trauma po zbytek dětství & zatím jediný mnou zhlédnutý Mannův film, o kterém mohu říct, že se mi líbil. ()
rozpočet : $40 million tržby americké : $75,505,856 ()