Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Dva mladí - Standa a Olinka se seznámí na sportovní olympiádě. Protože bydlí každý jinde (Olinka v Brně a Standa v Hlubúčkách), píší si každý den. Po roce této dopisové známosti napíše Olinka Standovi : "Stando, přijeď v sobotu na večeři a pokud budeš chtít, můžeš tady i spát." Do tohoto okamžiku vkládají oba velké naděje. Jenomže ještě nikdy s nikým nespali. Nastupují rady "Jak na to". Začínají se odvíjet i příběhy dalších postav: Jarda - Standův bratr ho učí jak nasadit ochranu a ukazují si spolu v lékařském atlasu. Ženy z domu kde Olinka bydlí - každá poznala ten okamžik trochu jinak. Konečně nastane kýžené setkáníVšichni rádcové a další postavy v praxi sami ukazují, zda věta z Brněnské televizní inscenace z úvodu filmu "V Brně proběhne každý večer sto padesát tisíc souloží" nadsazuje nebo ubírá. Každý z deseti hrdinů filmu dopadne jinak. Většinou hůře, než by chtěl.

Ve filmu hrají vedle již známých a oblíbených tváří i vynikající divadelní herci, kteří se sice už zabydleli na scénách Národního divadla, Hadivadla, Klicperova divadla a dalších, ale pro svůj věk budou široké veřejnosti teprve objeveni. Komedie je plná vkusného vtipu okolo sexu a erotiky. Mnoho sloganů filmu se jistě objeví a zůstane ve slovníku diváků. Životní výkon v roli Miroslava Norbachera podal Miroslav Donutil. Písně do filmu nazpívali Eva Urbanová a Richard Krajčo. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (478)

FrankieSS 

všechny recenze uživatele

Mnohými je tento film nazýván například novým svěžím vánkem do zastaralé konvemční české kinematografie. Jistě je svěžím vánkem, ale také filmem, který nabourává řád podle něhož vznikaly všechny porevoluční snímky. To, že se pustil do těchto vod, zatím pro české filmy neznámých je jistě chválihodné. Ale na druhou stranu musíme hodnotit i stránku, která sleduje, jak bylo ono provokativní a výjiměčné téma zpracováno. Nelze totiž film vyzdvihovat do nebe za svoji pokrokovost a za to, jakého tématu a námětu se drží. fakt, že se Nuda v Brně stane kultovním filmem, okamžikem, kdy je možno točit i něco jiného než plytká dramata, pseudokomedie pojednávající o tom nejšpatnějším politickém režimu na světě. To ale není všechno. Film má také mnoho nedostatků, sice kosmetických, ale v celku již nemalých. Když budeme film rozebírat od jeho začátku, tak právě v jeho rozjezdu není moc věcí, které by se daly kritizovat. Postupně se seznamujeme se všemi důležitými postavami filmu, je nám sdělováno, jaký význam v kontextu příběhu mají, jaké jsou životní osudy a nepřímo nás vyzívají k netrpělovosti a očekávání, jak se jejich jednotlivé epizody budou vyvíjet, zvláště pak ta s Miroslavem Donutilem, která ačkoliv působí nejméně zajímavě, je nakonec nejlepším, co se dá na snímku najít. Hlavní rovinou vyprávění je ale příběh Olinky a Standy, dvou zamilovaných a také poněkud retardovaných jedinců. A právě onem fakt, že jsou retardovaní, je první negativum filmu. Ten se totiž tváří jako komedie, ale všechny komediální situace jsou vystavěny právě na zmíněné retardovanosti hlavních představitelů. A myslím si, že humor založený na karikování těchto postižených lidí, není zrovna inteligentní, jak se mnozí publicisté zmiňovali v různých magazínech a internetových serverech a také zde v komentářích. Musím přiznat, že humor, který byl nastíněn na začátku filmu (Standa nasazuje kondom a pořád říká bratrovi, jak je pitomý a neustále se omlouvá), byl do jisté míry vtipný, ale v okamžiku, kdy divák pozná, že situace, které měly být humorné, se stále točí okolo toho „Jsem pitomej, promin“, už svůj úkol zcela neplní a stávají se jen takovou frází, která doplnuje místa, kde toho asi moc jiného vymslet nešlo. Navíc se vám začne zdát, že se postavy kromě pohybu v dějové linii, která i tak je dost úzká, nikam neposouvají. Standa je stále stejně „blbý“ a kromě výsledného aktu, který se „povedl-nepovedl“, nikam jeho postava nedošla. Možná, že je to obtížností jeho role, kterou dle mého názoru Jan Budař absolutně nezvládl. Ono může dvouhodinové hraní „pomalejšího člověka“ vypadat jako herecká exhibice, ale ve skutečnosti zbůsob, jakým jej Jan Budař podal vůbec není těžky. Obecně není těžké zahrát něco neobvyklého, co bývá často středem posměchu a předsudků o povaze daného jedince. Kvalitní herecký výkon spočívá v představení osoby zcela obyčejné, s obyčejnými lidsými vlastnostmi, která má viditelně duši. Postava Standy ale duši nemá, ponevadž ji zakrylo ono až nevkusné karikování postižených lidí a to, že Jan Budař nedokázal probudit k vnitřnímu životu. Ale to bylo možná jasné již předem, protože hraní retadrovaných, po psychické stránce nemocných lidí, ve vězšině připadů hraniční s trapným přehráváním. Úplně stejně je na tom herečka hrající postavu Olinky. Možná, že výsledek filmu by byl lepsí, kdyby v něm vystupovaly postavy připomínající obyčejné lidi, a ne úzkou skupinu retardovyných jedninců, jejímž prostřednictvím si tvůrci dělají legraci z obtížemi, které jsou spojeně s prvním sexuálním zážitkem a jakoby náležely jen postiženým a tím pádem je zesmesnovaly. Naopak bych vyzdvihl výkon, jakým ztvárnil svou postavu herce Miroslav Donutil. Jeho postava měla jasný charakter, příběh a hmatatelné duševní rozpoložení, narozdíl od všech ostatních, kteří tam byli takzvaně jen do počtu, jak nějací papírový panáci jen s tělem a bez vnitřního života. Další epizodou byl příběh kamarádů, kteří k sobě nakonec lásku najdou. Půdobil zajímavě, ale narozdíl od ostatních mu nebyl dáván dostatečný prostor. Navíc oba představitelé mi opět herecky nepřišli moc přesvěčiví. Pavel Liška byl určitě lepší než jeho kolega, ale delší dobu si myslím, že umí zahratát jen jeden typ postav, pokaždé akorát s rozdílem ve scénáři. Jinak chování a způsob, jak představuje své psotavy navenek je vždy stejný. Když se ale vrátím zpět k Olince a Standovi, tak vrchol filmu je v okamžiku, kdy téměř dochází k milostnému aktu. V tom okamžiku už autoři přešli únosnou hranici humoru a dostali se až do trapnosti. svým bizarním postavám přiřadili i bizarní situace, a proto od té chvíle vypadal celý výsledek filmu spíš směšně. ještě bych jako problém viděl například doplňující scény, kdy například Olinka a její „kamarádky“ krájí rohlíky na kolečka (že by na jednohubky? :-). Scéna na první pohled vypadá umělecky, možná něco jako jablka ve vaně Indiánského léta. Ale uměním být nemohou, jsou jen jakousi náhražkou umění. Když se podíváme hlouběji na podstatu tohoto pseudouměleckého prvku, tak žádnou podstatu nenajdeme. Autoři se snažili být pouze zajímavý a mysleli si, že když rozhovor na pozadí doplní záberem na kríjení koelček, tak vytvoří něco nevídanéhoa extrauměleckého. Ale chyba byla, že kromě této snahy a chtíče vytvořit nenápadnou uměleckou scénu, neměla žádný význam. Stalo se z ní klišé (jako z mnoha dalších zbytečných scén) právě proto, že neměla vazbu na žádnou jinou situaci, zastupovala pouze levný prostředek, jak zaujmout a dělat iluze o super záběru. Další věc, která mi vadila, bylo postrádání jakékoliv dějové linie. Film je založen jen na jednom ději a nekolika dejich paralelních. Osudy všech postav nikam nespějí a porád se plácají na jednom místě, posunují se jen minimálně. Chybou bylo také, že film sestavený ze tří epizod se ročí hlavě okolo té nejhorsí a nejschematictějsí a nejnevkusnejsí. Naopak zajímavým příbehum herce a psycholozky, potazmo jeho zeny, nebo například dvou kamarádu, kteří k sobě hledají cestu, nebylo dáváno dostatek prostoru, aby rozehrály děje, které by mohly mít i jiné poselství než jen nevkusně zesměšňovat retardované lidi. Když už nekteré děje nekam posunuly, tak jen na základě náhodných bizarních situací. Je skoda ze celý film stojí a padá na různě zajímavých dialozích. Některé z nich jsou poměrně kvalitní a mnohdy i vtipné, ale pozdějí začne jejich kouzlo opadat a humor, který před chvili bavil, spíš jen nudí. Zkrátka opět se potvrdilo, že filmy takzvaně o ničem, kde důležitou roli hrají jen dialogy, uměl natáčet v šedesátých letech jen Miloš Forman a i když se za celou dobu o to samé pokoušeli mnozí dalsí, nejlepšího čekého režiséra všech dob jen těžko může nekdo napodobit, či jej dokonce překonat. Celkově shrnuto film nemá kromě několika zajímavých dialogů, vtipných sekvencí a pokus o úvahu nad problémem prvního sexuálního zážitku, potažmo posledního, nebo najítí své skutečné sexuální orientace, nic nabídnout. Ještě poslední věc - nevím, proč z filmu, který vytvořili samí v podstatě neznámí lidé, hrají v něm až na výjimky neznámí herci, vznikal za málo peněz a je o ničem, přičemž se tváří světově, dělat rádoby nezávilé umění. Důležitost filmu bych videl jinde než v jeho originalitě, jak jsem již popsal na začátku. () (méně) (více)

golfista 

všechny recenze uživatele

Každý tvůrce vypouští uvedením svého díla na diváka svůj "šíp", kterým chce zasáhnout pokud možno celé spektrum vkusu diváků. Některé "šípy" (těch zase tak moc není) mě zasáhnou do desítky, většina mě zasáhne s různou mírou účinku, některým musím nadběhnout aby můj "terč" alespoň škrábly a u některých se jen divím, co to proletělo kolem a co mě naštěstí minulo. Tohle byl (co se týká vkusu) ten poslední případ. ()

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Neskutečné milé překvapení, které jsem nečekala ani v nejmenším a odkládala střet s Nudou, až do chvíle kdy nuda k Nudě sedla .... A sedla! Nic šokantně ulítlého, urputně nezávislého a nakonec nahony realitě vzdáleného, naopak milé, v mnohém povědomé, tu trpké, tu sladké a ve své prostotě vlastně originální podání jedné noci a tisíce lásek. "Kafíčko?"..... "Rajčata?". ()

Cival 

všechny recenze uživatele

Obrovské překvapení. Duo Morávek-Budař zvítězilo na plné čáře. Pár výtek bych sice měl, ale i tak je to nejlepší český film za poslední dva roky. ()

Houdini 

všechny recenze uživatele

Český Lev 5 : Nejlepší film, Režie, Herec HR - Jan Budař, Střih, Scénář + 2 nominace: Herečka HR - Kateřina Holanová, Herec VR - Miroslav Donutil ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Z tohohle filmu jsem mírně (teda spíš i víc) na rozpacích. Film je zajímavě natočený i odehraný, jenže obsah se mě tedy vůbec nedoknul a "humor", který se ve filmu objevuje mi přijde místy až nejapný. Ale rozhodně to stojí za shlédnutí, aby si mohl každý vytvořit svůj vlastní názor. Ten můj je hodně subjektivní a je mi jasné, že se to spoustě lidí líbit bude. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Tohle byl hodně JINÝ film, stejně jako snad všechno, co (nebo kdo) se v něm objevuje....a tentokrát jsem se s tím moc nesrovnal...po pravdě řečeno, zasmál jsem se jen "zkurveným rozjezdům" a to ještě jen proto, že s podobnými týpky jako byl Miroslav Donutil (mimochodem hodně kvalitní výkon) mám z oněch rozjezdů, jako asi každý kdo tenhle fenomenální institut aspoň jednou využil, bohaté zkušenosti... Možná to na mě bylo až moc "inteligentní"...subjektivní plus za "Ríšu se sametovým hlasem". ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Narozdíl od jiných filmů o sexu má Nuda inteligenci, se kterou ke zvolené látce přistupuje. Zajímavé bylo obsazení Miroslava Donutila a zvolení černobílého obrazu. Herci (neherci) sedli do svých rolí opravdu perfektně a vážný závěr filmu mě příjemně překvapil, což ale nezabránilo tomu, že jsem se zhruba v půlce filmu lehce nudil. P.S. Pupendo nebylo výrazně horší, jen prostě jiné. Rohlík, rohlík...rohlík ;-) ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

"Na lečo se vykašli, udělej řízky." Jeden z najmilších filmov o láske a prvom sexe vôbec. Zároveň jeden z mála znesiteľných českých filmov prvej dekády 3. tisícročia. "Hele, nohy!" :-) ()

Radyo 

všechny recenze uživatele

Byl jsem překvapen, jak vtipný, milý, inteligentní a námětově neotřelý film Nuda v Brně je. K výborně napsanému scénáři se přidali i výborní herci (hlavně ústřední dvojice Budař a Holánová je naprosto a po všech stránkách skvostná) a světlo světa tak mohl spatřit ojedinělý počin, který snad i trochu paroduje určité životní situace, hlavně ale dobře pobaví, byť neobsahuje scénky, u nichž by divák smíchy padal na podlahu. Jeden z nejlepších českých filmů posledních 5 let. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Příhodný a trochu ironický název pro film. Slovo "nuda" totiž může navodit opravdu nudu a taky to u mě tak nakonec dopadlo i přesto, že ve filmu to rozhodně taková nuda, jako to na první pohled vypadalo, nebyla. Plejáda známých herců od těch opravdu dobrých jako je Donutil k těm opravdu šíleným jako je Liška nebo Budař si nudu určitě užívali, až tak, že divák se občas i pobaví. Mně tam teda ale vadí jedna věc, dost zásadní věc, a to černobílý obraz, který asi měl navodit pocit průměrnosti. Já si nemůžu pomoct, ale autoři museli vědět, že točí normální film, nic extrémně zdařilého. Protože jak to všecko funguje ve filmu a jak to všecko vypadá na venek, to není nic zázračného, a taky by z toho nic zázračného podle mě ani nebylo. Nula od nuly pojde. ---Tady nejde o soulož, jde o lásku, rozumíš. Já třeba hrozně toužím po lásce, jo? A proto bych pořád souložil. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Všechno se stane dneska v noci. Nežer to vole, je to lubrikovaný. To víš, Olinko, hezký to nebude. Dotýkej se mě, Stando. Nejlepší česká komedie za hodně dlouhou dobu s tak krásně lidským pohledem na sex, že se mi vryla hluboko pod kůži. Navíc vidět zase Donutila v nějaké "opravdové" roli je hotový balšám. Morávek dokázal natočit film s takřka divadelní preciozitou; všechno stojí na pointovaných dialozích a výtečných hereckých výkonech. Hurá, chci více takových troškovských protijedů! ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Silně nostalgická postmoderní ozvěna České nové vlny a černobílých 60. let. Morávek pojmenovává něco, co většina českých filmařů ignoruje, totiž prázdnotu životů nejen současných Brňanů, ale i Moravanů, Čechů a Evropanů, dělá to ovšem tou nejchytřejší možnou cestou, tedy vypíchnutím absurdního a komického. Nuda v Brně, spolu s Tycovým Vojtěchem, řečeným sirotkem a Reifovou Postelí, tvoří triumvirát výjimečných filmových retro stylizací, kterým se jako jediným podařilo ve 21. století vyvolat ducha a atmosféru legendární české nové vlny šedesátých let, tedy toho nejlepšího, co česká kinematografie kdy zažila... ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Morávkova Nuda, která nenudí aneb kterak divadelník k filmu přišel a svým debutem davy mnohé (ne)pobavil. Nuda v Brně vás nenechá chladnými. Buď si jí zamilujete nebo jí budete nesnášet, ale těžko o ní říci, že jde o tuctovou podívanou jakých je pět v každém regále vaší videopůjčovny. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Tohle mě tak zklamalo!! Nudná sračka která se snaží bejt vtipná. Někde jsem četl že to je inspirované snímky Jima Jarmusche (můj nejoblíbenější režisér) jestli je to pravda tak chudák Jimmy. ()

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Film o posraných vztazích a posrané lásce v naší posrané moderní době. Jsou tu i slabší místa, ale všechno to vynahrazují ony okamžiky hlubokých pravd a výborné herecké výkony s citovatelnými hláškami. ()

Související novinky

Nová naděje pro český film?

Nová naděje pro český film?

15.02.2007

Česká kinematografie už tradičně trpí nedostatkem peněz. Fond pro rozvoj kinematografie se svými 80 miliony ročně nestačí pokrýt celý potenciál našeho filmového průmyslu. Zvlášť když český film stojí… (více)

Reklama

Reklama