Reklama

Reklama

Vladimír Slavínský

Vladimír Slavínský

nar. 26.09.1890
Dolní Štěpánice, Rakousko-Uhersko

zem. 16.08.1949 (58 let)
Praha, Československo

Zajímavosti (11)

  • Podle divadelní předlohy A. J. Urbana začal natáčet film „Jediný krok“, natáčení však bylo přerušeno v důsledku internace představitele hlavní role Oldřicha Nového gestapem a film zůstal nedokončen. (sator)
  • Jaroslav Marvan o ňom: "Slavínský snad neznal jediné: oddech. Práce s ním byla proto velmi namáhavá. Byl přísný sám k sobě i k druhým a vyžadoval od svých spolupracovníků včasnou a přesnou přípravu. Nikdy nehazardoval zbytečně s časem a právě proto byl pravděpodobně nejoblíbenějším a podnikateli nejčastěji vyhledávaným režisérem. Vůbec jsem se filmařům nedivil, protože čím méně bylo filmovacích dnů, tím více se snižovaly náklady..." (Šuplík)
  • Raoul Schránil o ňom: "Režisér Slavínský se mě ujal přímo s otcovskou péčí, aby ze mne, filmového začátečníka, učinil aspoň něco, co by mohlo pro film přijmouti přísné oko kamery. Režiséru Slavínskému budu vždy velkými díky zavázán za to, že to byl právě on, který mi otevřel dveře k hereckému povolání." (Šuplík)

Drei Männer im Schnee (1955)

DS-70 nevyjíždí (1949)

  • Poslední film režiséra Vladimíra Slavínského byl uveden dva roky po jeho smrti v roce 1951. Režisér na filmu pracoval na podzim 1948 a v roce 1949. Po jeho smrti převzal projekt kolega Martin Frič a s mírně pozměněným štábem jej v roce 1950 dokončil. Jan Žalman uvedl v časopise Kino, že smrt zastihla režiséra dřív, než mohl film dokončit, a aby byly zaceleny největší mezery, bylo dotočeno několik málo scén. (sator)

To byl český muzikant (1940)

  • Jaroslav Marvan (baron Hrubý) se v knize svých vzpomínek usmíval, jak se na tomto filmu později projevovala určitá ješitnost jeho režiséra Vladimíra Slavínského: "Nad každým svým filmem býval doslova u vytržení. Stejně tak, když ho lidé obdivovali. Na zmíněném snímku To byl český muzikant si velmi zakládal. Kdykoliv se před ním zavedla řeč na jeho filmy, věděl jsem, že nastane okamžik a on se zeptá někoho z přítomných, zda viděl jeho Kmocha. Snad tímto filmem poměřoval všechny ostatní. Kdo neviděl Českého muzikanta, měl to u něho rozlité. Byl přesvědčen, že tohle jeho dílo musí každý znát. Seděli jsme například uprostřed společnosti v restauraci pražského hotelu Opera. Přisedl si i pan hoteliér. Popíjelo se a povídalo, přišla řeč i na filmy a najednou se Slavínský obrátil k onomu zdvořilému panu hoteliérovi a vypálil na něho otázku: 'Viděl jste Kmocha?' Hoteliéra evidentně zaskočil. Slavínský pozoroval jeho rozpaky. 'Mám na mysli svůj film To byl český muzikant.' Hoteliér nervózně drmolil, jak je obtížné při jeho povolání chodit do biografu. Pozoroval jsem, jak Slavínský netrpělivě poklepává prsty na desku stolu. A znovu s dávkou nedočkavosti k hoteliérovi: 'Viděl jste ten film?' V tu chvíli jsem za Slavínského zády ukázal hoteliérovi tři prsty. Upřel na mě nechápavé oči, vzápětí však zřejmě porozuměl mému gestu, usmál se a povídá Slavínskému: 'Samozřejmě, pane režisére, že jsem váš film viděl. Dokonce třikrát.' Slavínský se v tu chvíli rozzářil: 'Vidíte, pánové, do kina chodí pan hoteliér pro zaneprázdnění málokdy, ale Kmocha viděl třikrát!' Poručil láhev šampaňského a se zalíbením pohlížel na hoteliéra, který mu patrně způsobil největší radost večera." (NIRO)

Martin Frič

  • Jiný vynikající český režisér, Jiří Menzel, ve své autobiografii "Rozmarná léta" komentoval: "Uctíval jsem Vláčila a Jasného, vedle umělců typu Vávry nebo Kršky byl pro mne Frič jen filmař pro lidové vrstvy. Ten snobismus mne naštěstí brzy přešel. Jen co jsem něco pochytil o filmovém řemesle, začal jsem si Friče vážit. Když srovnáváte filmy jeho vrstevníků - Lamače, Slavínského, Broma, Cikána a dalších -, vidíte, oč byl Frič inteligentněší a filmařsky zručnější. Když sledujete Oldřicha Nového, Huga Haase nebo Adinu Mandlovou v jiných filmech, obdivujete, oč jsou herci ve Fričových filmech lepší. Šarm Haase bez Friče, například ve filmech Slavínského, byl poloviční. Vedle vzdělaného Otakara Vávry byl Mac Frič v českém filmu opravdový profesionál, měl přirozený instinkt a kultivovanost, která mu nedovolovala točit komedie plytké. Byl to Bohem políbený člověk." (NIRO)

Otakar Vávra

  • Miloš Havel občas posměšně podotýkal, že musí vyprodukovat dva levné filmy, aby vydělal na ten třetí, který si natočí pan Vávra. Režiser Vladimír Slavinský říkal, že je to prý on, kdo financuje svými kasovními trháky Vávrovu nákladnou tvorbu. (Zdroj: biografie Miloš Havel český filmový magnát.) (marhan)

Režisér

Scenárista

Herec

Reklama

Reklama