Reklama

Reklama

Humr

  • Irsko The Lobster (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Snímek Humr je romantickým filmem, jehož děj se odehrává v blízké budoucnosti, kdy jsou dle zákonů Města nezadaní lidé zatýkání a odváženi do Hotelu. Tam si musejí do 45 dní najít odpovídajícího partnera. Pokud se jim to nepodaří, jsou proměněni ve zvíře dle vlastního výběru a vypuštěni do Lesa. Zoufalému muži se podaří uprchnout z Hotelu do Lesa, kde žijí Samotáři, a zamiluje se tam, ovšem něco takového je proti jejich zásadám. (Falcon)

(více)

Recenze (552)

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Film, který klade otázky. Je na divákovi, aby je zodpověděl anebo shodil se stolu. 1) Nepříjemný film zobrazuje dystopickou nelidskou společnost. Dotýká se nejjemnějších intimních sfér člověka, jeho schopnosti a neschopnosti být sám či s někým, strhává jemné předivo subtilní intimity a dupe po něm, odhaluje nemilosrdně a bezohledně to, co má zůstat skryto. Je to nechutné, hnusné a děsivé._____ 2) Uniká mi geneze a smysl zobrazeného společenského zřízení. Společnost, která má k dispozici technologie, umožňující proměnu člověka ve zvíře, si neumí poradit s individualisty, kteří nejsou schopni žít v páru? A proč vlastně je třeba se proti singlům takto vymezovat? Pokud chápeme film doslovně, nedává smysl. Now the fact that you will turn into an animal if you fail to fall in love with someone during your stay here is not something that should upset you or get you down. Just think, as an animal you'll have a second chance to find a companion. But, even then, you must be careful; you need to choose a companion that is a similar type of animal to you. A wolf and a penguin could never live together, nor could a camel and a hippopotamus. That would be absurd._____ 3) Možná je to opravdu jen hořká satira, surrealistické podobenství nejrůznějších státních a společenských infiltrací do soukromého života, dovedně absurdizované a, přiznávám, dost přesvědčivé. If you encounter any problems you cannot resolve yourselves, you will be assigned children, that usually helps._____ 4) Zde uvedené žánrové vymezení je nesmyslné. O scifi zřejmě nejde navzdory zmínce o přeměně živočišných druhů. Aby byl film romantický, nesměl by být tak nechutný. A komedie? To mě podrž! Cítil jsem odpor, trochu napětí, hodně zvědavosti, ale smích ani úsměv jsem v tomto nechutném, hnusném a děsivém filmu nepotkal. Orwellově vizi 1984 se taky nesměju._____ 5) Zákaz volného párování nedává žádný smysl. Zákaz jakéhokoli párování je stejně neúčelný. Hlavní postava je lapena mezi dvěma na pohled nesmyslnými společenskými konstrukty a očividně neví, co dělat. Na konci snímku je to divák a jenom divák, kdo se musí rozhodnout._____ 6) Spoiler. Že si divák opravdu může vybrat, dokládá i komentátor dilyanstoev na IMDb. Skutečnost, že romantické partnerství je vynucováno úřady na základě vnějškové shody více, než skutečné solidarity je odkaz na komunistické ideály, jak je pošetile a katastrofálně pojal Sovětský svaz. Singlové jsou přeměňováni na zvířata, vyloučeni z lidské společnosti s jejími vyššími hodnotami a posláni zpět mezi zvířata, kde přežívají nejschopnější. V hotelu je vše pronajaté, všichni odevzdávají předměty osobní potřeby po příchodu. V rámci pohlaví jsou všichni stejně oblečeni._____Vzbouřenci naproti tomu jsou na druhém konci spektra - krutě soutěživí a individualističtí se brání hodnotám hotelové společnosti s absurdní zarputilostí a zuřivostí. Vzbouřenci představují západní společnost, zvláště USA po druhé světové válce se svou neúnavnou snahou vyjmout ze své sociální struktury cokoli jen vzdáleně připomínající komunismus a naopak prosazovat kapitalistické hodnoty individualismu a meritokracie._____ 7) Spoiler. Dokud se pohybujeme v hotelu, je film neobyčejně zajímavý. Poté co David uteče a připojí se v lese k samotářům, tempo i atraktivita snímku klesá. David se postupně zamiluje do krátkozraké ženy. Jejich láska je pro samotáře nepřijatelná. Oslepením ženy zanikne vnějšková podobnost milenců, kteří by se nyní měli rozejít. To se však nestane. Oba uprchnou do města a tam obnoví vnějškovou podobnost - předpoklad úspěšného soužití tím, že se David sám oslepí. Nehledají cestu, jak žít společně se svými odlišnostmi. Jsou v zajetí starého paradigmatu, který je vede zpátky k začátku filmu._____ 8) Spoiler. Konec filmu je otevřený. Oslepí se David a podřídí se tak požadavkům dystopické společnosti anebo se pokusí najít sílu k soužití v odlišnosti? K tomu režisér v Los Angeles Times: I'm much more interested in the irony of people breaking away from a system and somehow they find themselves creating another similar one. It just seems like a pattern people follow in political or personal life._____ 9) 42letý Yorgos Lanthimos (režie, podíl na scénáři a na produkci) mě zaujal. Musím zkouknout i jeho další filmy. Ani 39letý Colin Farrell (David, hlavní postava) nezklamal, i když vypadal s knírkem a 18 kily navíc (kvůli roli nabral) dost hrozně._____ 10) Zajímavý koment: Matty****. () (méně) (více)

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Netuše, do čeho jsem to šlápla, si řikám: Trier? Haneke? A ono ne. Někdo úplně jinej, ale stejně postiženej. V jedný totce nesmíš být singl, jinak z tebe bude zvíře, v druhý se nesmíš párovat, leda by sis chtěl vykopat předem hrob. Pecka nápad, bizarní podmínky a pravidla, ALE! strojově a bezemočně jak panenky na klíček hrají všichni, takže jistě vklad režiséra, ale nechápu proč. Vadilo mi to. Jinak je humr něco, co se každý den vskutku nevidí. Jdu na Špičák :). ()

verbal odpad!

všechny recenze uživatele

Tomuto „skvostu“ bych rozhodně trochu upravil distribuční název, a to vyškrtnutím počátečního „H“, protáhnutím „u“ a osazením „d“ na konec. Takový titul by daleko lépe charakterizoval ubíjející hemoroidiádu, která dokazuje, že hranice mezi snesitelným bizárem a úmornou artovou pičovinou pro ufony je opravdu tenká. Úmrd slouží výhradně k ukájení uměleckých ambicí nějakého patrně patologicky osamělého řeckého narkáče, jemuž piko vnuklo „fuckt hustou“ existenciální sci-fi vizi dekadentně upadajícího lidstva. Ta spočívá v represivně vynucené ultimativní seznamce „Najdi si partnera, nebo tě proměníme v tapíra!“. Aby ten absurdní kýbl sraček alespoň nějak udržel pohromadě, musel jej náš milý Jorgos Šňupakis dovybavit vskutku neprůstřelnou premisou, že se v blízké budoucnosti začneme všichni chovat jako totální kokoti. Výsledkem je ukrutný pomatený blivajz, táhnoucí se jako tchýnin chrchel, s asi třemi explicitně šokujícími momenty, které však zdaleka nevyváží ty dvě hodiny, během nichž se člověk modlí, aby měl oplechovanou prdel. A nevytrhl to ani jako o život hrající fešácký Kolín, ani rozkokošná Ráchel, od které bych si i v jejích devětačtyřiceti klidně nechal zahřát pneumatiky před velkou cenou, a vůbec by nemusela škemrat. S kapesníkem napuštěným nějakým výživným syntetickým rozpouštědlem bych to možná viděl optimističtěji a zajisté si vychutnal ty přehršle skrytých metafor, artových jinotajů a hlubokých filosofických mouder, ale nedávno jsem odmašťoval plot, takže došlo. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Známými herci obsazený a v jádru poměrně srozumitelný příběh zakázané lásky sice je divácky nejpřístupnějším Lanthimosovým filmem, ale současně satiricky srovnatelně ostrý, vizuálně vyhraněný a žánrově nezařaditelný jako jeho dřívější tvorba, určená výhradně pro festivalový okruh. ___ Užití statických záběrů, vybledlých chladných barev a úryvků smyčcových kvartetů z klasických skladeb dodává absurdní zápletce znepokojivé podtóny a připravuje nás na projevy pudové agrese, šokující i navzdory tomu, že většinu z nich přímo nevidíme. Scény smrti a umírání jsou přitom natočeny se stejným chladem jako dialogy, odříkávané herci bez náznaku jakékoli emoce (což je činí ještě vtipnějšími). Humr je v důsledku divný také tím, že na svou divnost neupozorňuje. Transformace lidí ve zvířata se zdá být stejně samozřejmou, jako pravidelné pořádání honů na samotáře. ___ Každý protest má ale svá vlastní pravidla, která mohou být nakonec stejně restriktivní jako ta, proti nimž jsme se původně vymezovali, což je vidět ve druhé polovině filmu. Ideologii páru nahrazuje ideologie krajního individualismu. Kdo v hledání partnera neuspěl je paradoxně trestán tím, že si partnera najít nesmí. Největší zlo zde podobně jako v Mechanickém pomeranči spočívá v nemožnosti svobodné volby. Kdo ztrácí možnost rozhodovat sám za sebe, přichází zároveň o svou individualitu. Přesně to je cílem všech represivních systémů, včetně toho, který pro svůj film vymyslel Lanthimos. ___ Tím, že Lanthimos prospěchářskou logiku mezilidské interakce dovádí do extrémů, obnažuje mechanismy, díky kterým alespoň navenek fungují nejen vztahy, ale v podstatě celá společnost. Člověk je podle jeho pochmurné vize odsouzen k nesvobodě vyplývající z nepolevujícího strachu, co si o něm (po)myslí druzí. Alespoň krátkodobým řešením neuspokojivého partnerského soužití je vymyšlení vlastního způsobu komunikace, který se neřídí dominantní ideologií a nevychází z pravidel, jež jsou sociálním konstruktem (ačkoli je vnímáme jako něco přirozeného). ___ Hermeticky uzavřený člověčí mikrokosmus Lanthimosovi stejně jako ve Špičáku a Alpách slouží na způsob experimentální laboratoře, ve které se dějí myšlenkově podnětné věci, jež ale dost dobře nedrží při sobě z vypravěčského hlediska. Částečně šlo jistě o záměr. Užití různých zcizovacích prostředků (vševědoucí vypravěčka, kontrapunkt hudby a obrazu) nás neustále vytrhává z vyprávění, znemožňuje nám, abychom si film jednoduše užili. Postupně ale může přerůst v nezájem o postavy i toho, čím procházejí. ___ Úvahy, k nimž Humr inspiruje, nás zaměstnávají více než příběh, který vypráví. Dokladem, že lze natočit zábavný, divácky relativně přístupný a emocionálně vtahující film, který si zároveň od postav drží patřičný odstup a ve výsledku pracuje více s myšlenkami než s emocemi, je pro mne z nedávna Anomalisa. Její hrdina je rovněž trestán za své osamocení, jen méně viditelným způsobem než David. 80% Zajímavé komentáře: Anderton, ScarPoul ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

(50th KVIFF) Jeden ze tří nejlepších filmů, které jsem letos ve Varech viděl. Příběh z totalitního světa, kde lidé musejí být zpárováni, jinak budou proměněni ve zvíře vlastního výběru. Hrdinu Davida opustí manželka - proto je odvezen do Hotelu, kde má zhruba 45 dní na to, aby si za ni našel náhradu. Po neúspěšném pokusu o zpárování s necitelnou ženou uteče do lesů, kde se spolčí se Samotáři, kteří neuznávají pravidla párování. Vyznávají opačný extrém - trestají totiž jakékoli náznaky dvoření a lásky. Bizarní počin bizarního řeckého režiséra Lanthimose, který nás před lety překvapil svým Špičákem a zklamal Alpami. Myslím že můžu s jistotou říct, že Humr je prozatím jeho nejlepší film. Popisek sci-fi je lehce mimo - proces proměny člověka na zvíře se nijak neřeší, jedná se prostě o vyobrazení zvrácených totalitních režimů, v nichž existují nesmyslná pravidla, jejichž nedodržování se trestá nesmyslně přísnými způsoby. Lidé zde ztratili své lidství, mluví jako roboti, konají nesmyslné rituály a rozhodují se podle nesmyslných kritérií. Celý film je vyprávěn velmi odosobněně. Dění je vypravěčkou i samotnými postavami komentováno nezúčastněným, lakonickým způsobem. Zvlášť první polovina filmu, odehrávající se v Hotelu, je geniální, v ní Lanthimos využívá daný námět až na dřeň, inscenuje jednu nezapomenutelnou scénu za druhou (mimochodem, ten film je občas strašně vtipný - pokud jste naladění na podobnou vlnu). S přesunem do lesů ke skupině Samotářů film trochu zeslábne, protože kamicko-znepokojivou satiru začne prokládat i (ne tak divácky zajímavým) vývojem tajného vztahu mezi Farrellem a Weiszovou. Neznamená to ale, že by druhá polovina byla prosta výborných scén. 90 % ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Ten kdo vymyslel námět filmu se asi v dětství hodně díval na Divoké psa Maxipsa Fíka, protože takový námět tě v kolně aut necinkne ani omylem. Musím říct, že jsem si na ten příběh/myšlenku zvykal vlastně celý film a stejně jsem jí nepřijal. Humr na mě působil děsně nepříjemně, což není kritika, ale pocit. Originalita je v první půli hodná výstavy, tady nemám co vyčíst, vše působilo zvráceně, ale přirozeně, ovšem v "lesní" části polevuje dusno, depresivnost a atmosféra plave v nedotaženosti vztahu havních hrdinů a ani přibývající počet myšlenkových dotazů "to jako fakt? " moc nepřidává. ()

MrHlad 

všechny recenze uživatele

Pokud nepočítám pár festivalových pekel, tak jsem nikdy z kina neodešel před závěrečnými titulky. Až u Humra. Už po dvaceti minutách mi bylo jasné, že nejsem na stejné vlně jako tvůrci, ale vydržel jsem další půl hodinu. Víc ale nešlo. Přehipstřelý blábol plný trapně deklamujících herců, nefungujícího humoru i romance a tragické snahy předstírat, že to celé je něco víc. Tu jednu hvězdičku dávám těm hercům, z nich většinu mám dost rád a bylo mi jich hodně líto. Lanthimos jde ale na black list a kdo zařídí, že Johnnie Burn už nikdy nebude skládat hudbu, má u mě pivo. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Typické Řecko dnešní doby. Neskutečně divné, příběhově střelené, herecky precizní a obrazově parádní. Ale totálně bez emocí. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet €4miliónyTržby USA $9,077,245Tržby Celosvetovo $15,451,000▐ som sa vôbec nechytil v tejto artovke, dosť mimo mňa /40%/ ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Scifi? Cože? Tohle, že je o budoucnosti? Opravdu? // Jedna z nejzajímavějších filmových vizí posledních let. // Kdysi jsem zažil rozhovor, kde jsem se ptal, co nového ve vztahu, dostal jsem odpověď, že si bude pár pořizovat psa. Říkal jsem, se připravujete na dítě? Ta hezčí část páru (čti dívka) odpověděla: "Ne, moc se hádáme...". Každý, kdo viděl film a dával pozor u scény "toto je náš nový pár, oboum teče krev z nosu", bude vědět... ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Orwellovská černohumorná romantická satira... Bizarní? Jednoznačně. Originální? Nesporně. Dotažené? Ani zdaleka. První hotelová polovina neporovnatelně lepší druhé zálesácké, která dojíždí především na neexistující jiskření ústřední "navzdory všem" tokající dvojice a postupné vyznívání do ztracena (a ne, tím nemyslím finální scénu). A teď něco úplně jiného. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Přišlo mi to, jak přetažená epizoda Man Seeking Woman, ale bez komiky. I když groteskní to je také. Hlavně úvodní část v hotelu mě bavila. Sledovat tlustého Farrella, s vizáží Neda Flanderse, kterak s útrpným výrazem nechává služku, aby mu grindovala na dicku, bez možnosti ejakulace je prostě vtipné. Po úniku do lesů to začne být už trochu nuda. Nevím, jestli to měla být metafora na vztahy, nebo vztyčený prostředníček filmovým analytikům, každopádně je to tak divné, že si to zaslouží pozornost. ()

EvilPhoEniX 

všechny recenze uživatele

Yorgos Lanthimos je tak divný až mě baví a po Jelenovi jsem dal dva roky odkládanému Humrovi šanci a jsem nadšen. Colin Farrel je pro tyhle divné projekty snad stvořený. Film vtáhne hned od začátku svým velmi bizárním nápadem a neobvyklým hotelem s divnými pravidly a drsným trestem. Film byl místy překvapivě docela drsný, místy naopak velmi vtipný a dařilo se mu i napnout či vyloženě šokovat. Tuhle kombinaci já můžu a některé scény byly vyložene skvostné. Řev ženské, která skočila z 10 patra na zem byl tak reálně zobrazen, že jsem měl husí kůži snad všude. Za mě pecka, ale nesedne to každému ( né každý má tyhle kontrovérzní bizární věci rád.). Zamrzí jen otevřeného konce. 85% ()

Jossie 

všechny recenze uživatele

Tak tohle byla opravdu nechutná vidina budoucnosti, ale ty šílené nápady mě hodně bavily. Jen by mě zajímalo, jak probíhala ta přeměna ve zvíře. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

Kdepak humr. Hroch. Kdybych si zkrátka musel vybrat, v co budu přeoperován, tak rozhodně na hrocha, protože je mi povahově nejblíž. Mně se budoucnost v tomto snímku prostě líbila, proti velbloudům pobíhajícím po lesích taky nic nemám, ale na můj vkus se tam příliš často mísily okamžiky zábavné s těmi dramatickými a občas mi to moc nedávalo smysl. Taky jsem nějak nepochopil, proč se sbližovali lidé pouze se stejnými poruchami, když slečna s krvácejícím nosem by určitě mohla milovat pajdavého. Kdyby mně šlo o život, tak bych si v zástupu přebraných dam určitě vybral. Asi tu s máslovými sušenkami, protože sázela na úplatky v podobě jídla či sexu a na svůj protějšek neměla vůbec žádné nároky. ()

pan Hnědý 

všechny recenze uživatele

Pro mě vrchol Cannes 2015. Těžký trademark naplňující očekávání. Yorgos Lanthimos - řecká zvláštní vlna silně bodnutá do nevědomého diváka. Lanthimosova nebezpečná myšlenka budoucnosti až mrazivo pulzující. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Takový ten zážitek, kdy při sledování má člověk radost z toho bizáru, ale to ho opustí až smutně rychle nakonec zůstane jen dojem určité přechytralosti, která nepřinesla tolik, kolik asi chtěla. ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Od režiséra Lanthimose už jsem viděl Zabití posvátného jelena a ten film se mi vůbec nelíbil a ani jsem nepochopil, o čem to vlastně bylo. Tahle šílenost se ale dokázala trefit do mýho zvrácenýho smyslu pro humor, takže jsem se u toho docela slušně pobavil. Zejména první polovina ze seznamovacího hotelu, kde se všechno řídí podle naprosto bizarních pravidel, mě bavila hodně. Ve druhý polovině hlavní postava uteče do lesa a začíná se v podstatě od znova. Druhá polovina má taky pár dobrejch scén, ale je prostě slabší než ta první. A ke konci jsem se už chvílema i nudil. Ale rozhodně je tohle film, na kterej se časem rád podívám znovu. ()

Související novinky

Colin Farrell v nové gangsterce od Ritchieho

Colin Farrell v nové gangsterce od Ritchieho

01.12.2018

Herec Colin Farrell, který se v posledních letech objevil v impozantním sledu filmů jako Vdovy, Oklamaný, Zabití posvátného jelena nebo Humr, se čerstvě připojil k obsazení chystané gangsterky Toff… (více)

TOP filmy 2015 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

TOP filmy 2015 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

30.12.2015

V letošním přehledu nej filmů, které viděli naši top uživatelé v roce 2015, jsme dali prostor i filmům s jiným rokem výroby/uvedení než 2015. Anketu vyhrál postapokalyptický akčňák Šílený Max:… (více)

Hotel pro smetánku za hranicemi Hollywoodu

Hotel pro smetánku za hranicemi Hollywoodu

09.02.2014

Řecký režisér Giorgos Lanthimos před několika lety šokoval a bavil svým unikátním filmem Kynodontas, který ve festivalových kruzích rozděloval diváky a poutal pozornost ke kvantitativně velmi skromné… (více)

Reklama

Reklama