Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Tematicky navazuje Woody Allen na film ANNIE HALL, formálně však jde jinou cestou. Snímek MANHATTAN, melancholické vyznání lásky rodnému městu New Yorku, fascinuje černobílou fotografií na širokém plátně a Gershwinovou hudbou, která filmu dodává tklivě veselý, jímavý podtón. Woody Allen sám hraje televizního režiséra Issaca, který se nemůže rozhodnout pro jednu ze svých lásek, protože u žádné ženy nenachází skutečné naplnění. Neutěšeným milostným vztahům odpovídá převažující životní pocit newyorských intelektuálů: lze pozorovat úpadek kultury, osamělost, problémy se vzájemnou komunikací a neurózy jsou průvodní faktory. (Quentin T.)

(více)

Recenze (278)

junxi91 

všechny recenze uživatele

Další film od Woodyho Allena, ve kterém nechybí existenciální filozofie, psychoanalýza a také spousta konkrétních vztahových a sexuálních prupovídek, které mě moc neberou a spíše se při jejich poslouchání stydím. Malý, kudrnatý a brýlatý Woody Allen hraje televizního režiséra Isaaca Davise, který je dvakrát rozvedený, chodí s ne moc hezkou sedmnáctkou a k tomu se setká s mnohem vyzrálejší milenkou svého přítele, se kterou si padnou do noty. Začátek byl celkem dobrý - byly v něm sestřihy obrazů Manhattanu a celého New Yorku, doprovázený hudbou, a k tomu vyprávěním Isaaca. Ten navrhuje úvod do své knihy o muži, který tohle město miluje, i když v něm dochází k úpadku kultury, drogách, hazardu a izolaci jednotlivce (dneska je to ještě horší). Isaac má 42, opustil svou práci režiséra a chodí s sedmnáctkou Tracy, která ještě navštěvuje střední. Jeho nejlepší přítel je profesor Yale Pollack, ženatý s krásnou Emily, ale mající poměr s vtipnou a upovídanou Mary Wilkie. Objeví se také Maryin bývalý manžel a bývalý učitel Jeremiah. Isaacova bývalá manželka Jill píše nepěknou zpovědní knihu o jejich manželství, a to Isaaca celkem dost stresuje. Jill byla před svatbou s Isaacem bisexuální, ale poté se stala lesbou a nyní žije se svou partnerkou Connie. Isaac se setká s Mary a ta se mu před Yalem vysmívá za jeho vztah s Tracy, mluví cosi o Nabokovovi a také o Freudovi. Isaac se s ní znovu setkává na akci v Muzeu moderního umění, a poté jí doprovodí domů. Ti dva si spolu povídají u mostu Queensboro až do svítání. Isaac dále udržuje svůj vztah s Tracy, která před ním měla už tři chlapy a která s ním ráda sexuálně experimentuje. Přesto jí tvrdí, že jejich vztah nemůže být vážný a povzbuzuje jí, aby odjela studovat do Londýna herectví. Yale se nakonec s Mary rozejde a navrhne Isaacovi, aby s ní šel na rande. Isaac se tedy rozejde s Tracy a Mary se nastěhuje do jeho nového levného bytu, ve kterém není klid kvůli debilním sousedům. Emily je zvědavá na Isaacovu novou přítelkyni a oba páry se společně vydají na procházku po městě a během ní si Isaac všimne ve výloze nové knihy od Jill s názvem Manželství, rozvod a individualita. Emily začne číst knihu nahlas a je to fakt dost vtipné. Je zde pasáž o trojce, kterou si dal Isaac s Jill a další ženou a vůbec si to neužil. Dále se tam píše o tom, že se Isaac pokusil autem přejet Connie. Isaac je podle knihy misogyn, narcista, maskulinní liberál a šovinista. Proto Isaac navštíví Jill a je na ní pěkně nasraný, protože v knize není o něm skoro nic pozitivního. Tedy kromě toho, že se rozbrečel u filmu Sever proti Jihu. Jill mutaké oznámí skvělou zprávu, že uzavřela dohodu o zfilmování knihy. A špatné zprávy nekončí. Doma se Isaac dozví od Mary, že se vrací k Yaleovi a chce se s ním rozejít. Isaac navštíví Yalea u něj na vysoké škole, a Yale tvrdí, že to on se chtěl vrátit k Mary. Isaac se sejde s Emily a rozebírá s ní Yaleovy mimomanželské aféry. Pak se Isaac vrátí domů, lehne si na pohovku a nahrává na magnetofon důvody, kvůli kterým stojí za to žít. Napadají ho různí umělci, a dostane se až k Tracyině ksichtu. A tak dorazí k ní do bytu a snaží se jí přesvědčit, aby neodjížděla do Londýna...No, nebyl to špatný film, párkrát jsem se skutečně zasmál a připadalo mi, že Isaac je takový rozený smolař, zatímco Yale je naopak muž štěstěny, a Mary je typická chaotická ženská, která neví, co chce. Láska Woodyho Allena k New Yorku a k umění je z filmu dost patrná a záběry na přechody s nápisy "WALK" a "DON'T WALK" dávají filmu tu pravou atmosféru. Ale ty vztahové záležitosti fakt moc nemusím. () (méně) (více)

POMO 

všechny recenze uživatele

Manhattan nerozosmeje ani nestrhne medzivzťahovou drámou ako to najlepšie od Woodyho. Pohľadí však po duši pohodovým, nenúteným plynutím, čiernobielou obrazovou estetikou a fantastickou atmosférou miesta a doby. A záverečný dialóg ho duchaplne uzavrie. Film ako jazz. ()

Cival 

všechny recenze uživatele

Překrásný film. Vlastně ani nedokážu vysvětlit proč se mi tak strašně moc líbil. Připadalo mi to obsahově trochu chudé, dialogy ne nějak ultravtipné, ale jako to celek to působí dokonale. Nádherná atmosféra - snad to dělá ta krásná Gerschwinova hudba. ()

kOCOUR 

všechny recenze uživatele

Life talks. Pocity na pochodu a zas ta životní jistota, že vztahy nemají, ale přitom mají dokonalý řád. Můj top Allen. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

New York je zajímavé město. A Woody Allen je zajímavý člověk. Žádná z jeho celkem standardních romancí není tak úplně standardní. Annie Hallová se od většiny například liší tím, že je skvělá. Dialogy, herecké výkony, hudba – vše bezchybné. Manhattan je však jiný, ještě lepší. Milostný čtyřúhelník v různých fázích vývoje a rozkladu se svěže sarkastickými hláškami – to je pouze druhá mocnina Annie Hallové. Ale jak samotný název napovídá, tento film v prvním plánu není a ani nemá být o lidech, hlavní roli Allen zodpovědně svěřil Manhattanu. Jeho ignorace při následném udělování různých cen za nejlepší mužskou neživou roli mě upřímně dost udivila. Takhle působivě ještě žádné místo/město „nehrálo“, resp. nebylo hráno - úžasnou černobílou kamerou i Gershwinovou hudbou. Scény kde se nic neděje jsou tudíž krásné, scény ve kterých se něco děje pak zas dojímavě hořkosladké. Jelikož Manhattan není koncipován coby čisté drama, jedná se o jednu z nejbolestnějších komedií, jakou jsem kdy viděl. Děkuji New Yorku za to že je, a děkuji Woodymu za to že ho má tak rád. 95% Zajímavé komentáře: nunka, Aidan, LuckyStar ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Ke všemu co zde již bylo napsáno, bych přidal jen jednu věc. Obdivuju Woodyho Allena a kameramana Gordona Willise, jak obrazová složka krásně doplňuje dialogy a naopak, tomu se říká točit srdcem. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Nejdřív si Woody Allen nešikovně zvolil milenku v podobě nějaké sedmnáctileté mužatky, která vypadá spíš jak kluk z kukuřičného pole, než jako nezletilá holka z Manhattanu a následně se do mě rozhodl nasypat pár nesouvisejících textů, které v podstatě měly dávat smysl v rámci jeho způsobu života jako takového. Výsledek je takový, že jsem vlastně zjistil, že na sklonku sedmdesátých let na Manhattanu čepovali z kohoutku vodu zrzavou jak ten nejčerstvější pivsoň z tamní putiky a taky to, že holky rádi vyhledávali chlapce, kteří dokázali o umění mluvit okázale a fádně po dobu dvacet dlouhých minut. Zajímavý film, ale že bych se pro něj tak strašně nadchnul, to teda ne. ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Woody Allen, Marshall Brickman .. Posmutnělé avšak průhledné romantické dobrodružství. Po Annie Hall znatelný krok o kvalitativní schod níže. Lehce provokativní, o zkáze hodnot, navoněné ironií a psychologií. Přes všechny eskapády, milostné vrtochy a manýry zde nejvíce vystupuje láska k New Yorku, spojena s příjemnou atmosférou, zachycenou na černobílý obraz a bohatě gradována hudebním doprovodem. „Drby jsou nová pornografie.“ ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

New York - město mnoha tváří - nám tentokrát díky Allenovi nastavilo jednu z těch nejpříjemnějších. Obvyklá dávka satirických šlehů i skoro "milého" humoru se dostavila taktéž, film však působí na Woodyho tvorbu nezvykle "hřejivě" a až "klasicky". A nebude to jen díky působivému Gershwinovi. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

"Jezevčík je ekvivalent penisu." (Nevím jestli to znělo přesně takhle každopádně opravdu netušim kam na to Woody chodí.) ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Oslava New Yorku? Kdeže. Spíš oslava Woody Allena. V Annie Hall se Woody s Diane na konci rozešel, v Manhattanu se opět dávají dohromady. Když Diane k Woodymu pronáší, že má skvělý smysl pro humor, je to nejen vtipné, ale i nebezpečně egocentrické. Jestliže Tarkovského krédo zní: „Umění existuje výhradně proto, aby napravovalo svět.", Woodyho filmy napravují čistě jeho samotného a slouží mu místo terapie. Tahle očividná a milá zahleděnost, posílená specifickým humorem, uzavírá Woodyho filmy do vlastního světa bez dalších paralel. Všeobecně se v Manhattanu pokračuje v odsuzování intelektuálštiny… jak jinak než skrze intelektuálštinu. Woody rád ohýbá kulturní persóny, ale zaujímá k nim jen nedbalý postoj, odrhne je a vsadí do svého veledíla v kontextu jedné věty v dialogu či vtipu. ()

Nathalie 

všechny recenze uživatele

Celek je víc než suma částí. A Manhattan lístek do Ameriky, té s jazzovými hudebníky, žlutými taxíky a rytmem, co se nezastaví ani na gauči psychoanalytika. Ironické, hořkosladké, pro chvíle, kdy se cítite vykořeněni ze společnosti a poutáni jen láskou k městu. ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Jste šťasní, nic vám nechybí, všechno je v pořádku. A najednou se objeví někdo, kdo vám ukáže, že byste mohli být ještě šťastnější a vy se divíte, jak jste bez něj doteď dokázali žít. Nakonec člověk vykročí jedním či druhým směrem dál, ale - ono NĚCO se stejně vždycky objeví. Nejčistší dávka čisté romantiky, zkušeností, antisnobství, ironicky nadnesených konverzací o umění a Woodyho v herecky, scenáristicky i režisérsky nejlepší formě. Jak já jsem se na tolika místech poznával, usmíval se i smutnil. Viděl jsem totiž scény, které jako by vypadly z mých představ o ideálním partnerském soužití nebo o mojí budoucnosti. A jednou se v Manhattanu najdu úplně. ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Tak tohle me fakt hodne prijemne prekvapilo. Neskutecne pohodovej film. Pribehove je to sice chudsi, klasicky vztahovy komedio drama, kde se to da ale navic lehce predvidat, k tomu vtipny dialogy, ale nic, u ceho by se clovek valel smichy a do toho krasny zabery New Yorku. To, jeste spolu s peknou hudbou dava tak nadhernou a pohodovou atmosferu, jaka se jen tak nevidi. ()

movie 

všechny recenze uživatele

Tohle je první film Woody Allena, který se mi skutečně líbíl. Jak se mu podařilo o tak velkém místě natočit tak útulný film? Jinak tohle je jedna z mála šancí kdy můžete vidět Mariel Hemingway ještě před tím než začala být ošklivá a paradoxně začala psát knížky typu "Jak být krásna" apod. ()

zputnik 

všechny recenze uživatele

Uvěřitelný, civilní, lehce posmutnělý a především krásný příběh. Woody Allen se sice roky a roky a roky točí stále kolem stejných témat, ale kdo mu to může mít za zlé, když to dělá tak dobře? V případě svého opusu MANHATTAN ubírá důrazu na svých psychózách (i když i tentokrát přichází řada na Freuda a psychoanalytiky), ale mezilidské vztahy jsou opět probrány a proprány s čistě Allenovskou noblesou. Shrnuto a podtrženo: Pokud máte rádi konverzačky, Allenovský suchý/sarkastický humor, Gerschwinovu hudbu a romantické filmy, tak do toho jděte. Stojí to opravdu za to. ()

H34D 

všechny recenze uživatele

Ačkoliv je film hodně podobný Annie Hallové, není v žádném případě jeho kopií a poskytne úplně novou, téměř stejně kvalitní zábavu. Říkám (~ píšu) "téměř", protože se už asi nebudete tolik smát, domnívám se, že humoru trošku ubylo, ale vše ostatní naštěstí zůstalo! Kvalitní scénář, skvělé dialogy a jednoduše geniální Woody Allen... Jen mi moc neseděl jeho "nemodelingový" 43 letý obličej vedle 17 leté krásky :) 8/10 ()

Související novinky

Vychází 20dílná DVD kolekce WOODY ALLEN

Vychází 20dílná DVD kolekce WOODY ALLEN

21.01.2011

Čtyřicet celovečerních autorských filmů, jeden televizní a jedna spolupráce na povídkovém díle – a to všechno během jednačtyřiceti let! Americký filmař Woody Allen se za svou pracovní morálku určitě… (více)

Reklama

Reklama