Reklama

Reklama

50. LETNÍ FILMOVÁ ŠKOLA - Program

O festivalu ve zkratce

50. Letní filmová škola

Festival Letní filmová škola, který se koná od 26. července do 1. srpna 2024, letos oslaví padesátku. Již tradičně nabídne cestu historickým, současným a česko/slovenským filmem. Dostane se i na divadla, koncerty a další bohatý program.

Výroční cenu AČFK obdrží Jiří Suchý a Jan Kačer in memoriam. Do Uherského Hradiště se vrátí oceňovaní zahraniční režiséři, kteří Filmovku navštívili v uplynulých letech – Fridrik Thór Fridriksson, Mohsen Makhmalbaf či Sean Ellis. Dalšími hosty budou i Ildikó Enyediová a Arnaud Desplechin. Festival zakončí v předpremiéře snímek Vlny režiséra Jiřího Mádla.

AČFK adieu

26.07.2024 15:30
Kino Mír
AČFK adieu

28.07.2024 15:30
Kino Mír
AČFK adieu

26.07.2024 12:30
Kino Mír
AČFK adieu

28.07.2024 18:00
Kino Mír
AČFK adieu

26.07.2024 18:00
Kino Mír
AČFK adieu

29.07.2024 15:30
Kino Mír
AČFK adieu

27.07.2024 12:30
Kino Mír
AČFK adieu

31.07.2024 18:00
Kino Mír
AČFK adieu

AČFK Distribuce

30.07.2024 18:30
Kino Hvězda
AČFK Distribuce

01.08.2024 11:30
Sportovní hala
AČFK Distribuce

Comeback

29.07.2024 22:00
Kino Hvězda
Comeback

30.07.2024 11:30
Kino Hvězda
Comeback

31.07.2024 14:00
Sportovní hala
Comeback

30.07.2024 20:00
Orlovna
Comeback

31.07.2024 16:30
Orlovna
Comeback

29.07.2024 19:45
Sportovní hala
Comeback

29.07.2024 10:00
Sportovní hala
Comeback

31.07.2024 10:30
Sportovní hala
Comeback

České a slovenské novinky

31.07.2024 19:00
Kino Hvězda
České a slovenské novinky

27.07.2024 11:00
Orlovna
České a slovenské novinky

30.07.2024 20:30
Klub kultury
České a slovenské novinky

26.07.2024 12:00
Klub kultury
České a slovenské novinky

28.07.2024 14:00
Klub kultury
České a slovenské novinky

27.07.2024 13:30
Klub kultury
České a slovenské novinky

29.07.2024 08:30
Kino Hvězda
České a slovenské novinky

28.07.2024 16:15
Reduta
České a slovenské novinky

26.07.2024 23:30
Slovácké divadlo
České a slovenské novinky

29.07.2024 21:00
Klub kultury
České a slovenské novinky

27.07.2024 09:15
Reduta
České a slovenské novinky

30.07.2024 13:00
Reduta
České a slovenské novinky

28.07.2024 08:15
Slovácké divadlo
České a slovenské novinky

31.07.2024 13:30
Klub kultury
České a slovenské novinky

27.07.2024 16:45
Klub kultury
České a slovenské novinky

31.07.2024 09:30
Kino Hvězda
České a slovenské novinky

27.07.2024 08:30
Slovácké divadlo
České a slovenské novinky

30.07.2024 15:00
Slovácké divadlo
České a slovenské novinky

30.07.2024 10:00
Sportovní hala
České a slovenské novinky

30.07.2024 20:30
Klub kultury
České a slovenské novinky

27.07.2024 19:00
Kino Hvězda
České a slovenské novinky

26.07.2024 15:00
Klub kultury
České a slovenské novinky

29.07.2024 13:45
Klub kultury
České a slovenské novinky

26.07.2024 18:00
Klub kultury
České a slovenské novinky

31.07.2024 23:30
Kino Hvězda
České a slovenské novinky

Doprovodný program: Dětský program

30.07.2024 15:30
Dětský stan
Doprovodný program: Dětský program

31.07.2024 15:30
Dětský stan
Doprovodný program: Dětský program

31.07.2024 10:00
Dětský stan
Doprovodný program: Dětský program

31.07.2024 10:00
Dětský stan
Doprovodný program: Dětský program

FAMU Films History 6: 80. léta

29.07.2024 12:30
Kino Mír
FAMU Films History 6: 80. léta

29.07.2024 12:30
Kino Mír
FAMU Films History 6: 80. léta

29.07.2024 12:30
Kino Mír
FAMU Films History 6: 80. léta

30.07.2024 16:30
Reduta
FAMU Films History 6: 80. léta

31.07.2024 17:00
Reduta
FAMU Films History 6: 80. léta

29.07.2024 12:30
Kino Mír
FAMU Films History 6: 80. léta

Filmová čítanka: Nový Hollywood

27.07.2024 20:30
Sportovní hala
Filmová čítanka: Nový Hollywood

29.07.2024 20:00
Orlovna
Filmová čítanka: Nový Hollywood

26.07.2024 13:00
Kino Hvězda
Filmová čítanka: Nový Hollywood

31.07.2024 23:30
Slovácké divadlo
Filmová čítanka: Nový Hollywood

27.07.2024 10:00
Sportovní hala
Filmová čítanka: Nový Hollywood

26.07.2024 21:30
Sportovní hala
Filmová čítanka: Nový Hollywood

29.07.2024 14:00
Orlovna
Filmová čítanka: Nový Hollywood

30.07.2024 19:30
Slovácké divadlo
Filmová čítanka: Nový Hollywood

31.07.2024 12:00
Kino Hvězda
Filmová čítanka: Nový Hollywood

28.07.2024 08:00
Kino Hvězda
Filmová čítanka: Nový Hollywood

01.08.2024 13:30
Sportovní hala
Filmová čítanka: Nový Hollywood

31.07.2024 21:00
Sportovní hala
Filmová čítanka: Nový Hollywood

28.07.2024 17:30
Orlovna
Filmová čítanka: Nový Hollywood

27.07.2024 16:00
Orlovna
Filmová čítanka: Nový Hollywood

30.07.2024 14:00
Orlovna
Filmová čítanka: Nový Hollywood

28.07.2024 12:30
Orlovna
Filmová čítanka: Nový Hollywood

Host: Arnaud Desplechin

26.07.2024 20:00
Slovácké divadlo
Host: Arnaud Desplechin

28.07.2024 11:00
Kino Hvězda
Host: Arnaud Desplechin

29.07.2024 10:30
Kino Hvězda
Host: Arnaud Desplechin

27.07.2024 12:00
Slovácké divadlo
Host: Arnaud Desplechin

29.07.2024 18:30
Kino Hvězda
Host: Arnaud Desplechin

Host: Ildikó Enyediová

28.07.2024 20:30
Sportovní hala
Host: Ildikó Enyediová

27.07.2024 20:00
Slovácké divadlo
Host: Ildikó Enyediová

29.07.2024 12:30
Slovácké divadlo
Host: Ildikó Enyediová

26.07.2024 18:30
Kino Hvězda
Host: Ildikó Enyediová

Host: Jan Kačer (in memoriam)

29.07.2024 17:00
Slovácké divadlo
Host: Jan Kačer (in memoriam)

31.07.2024 12:00
Reduta
Host: Jan Kačer (in memoriam)

30.07.2024 10:30
Reduta
Host: Jan Kačer (in memoriam)

Host: Jiří Suchý

27.07.2024 15:00
Kino Mír
Host: Jiří Suchý

29.07.2024 13:00
Reduta
Host: Jiří Suchý

28.07.2024 19:00
Kino Hvězda
Host: Jiří Suchý

30.07.2024 12:30
Kino Mír
Host: Jiří Suchý

Host: Ryland Brickson Cole Tews

28.07.2024 21:30
Park Rochus - Amfiteátr
Host: Ryland Brickson Cole Tews

28.07.2024 13:30
Sportovní hala
Host: Ryland Brickson Cole Tews

Ikona: David Lynch

26.07.2024 21:00
Klub kultury
Ikona: David Lynch

30.07.2024 22:30
Orlovna
Ikona: David Lynch

27.07.2024 10:30
Klub kultury
Ikona: David Lynch

29.07.2024 13:30
Sportovní hala
Ikona: David Lynch

29.07.2024 17:30
Klub kultury
Ikona: David Lynch

31.07.2024 08:30
Slovácké divadlo
Ikona: David Lynch

30.07.2024 17:00
Klub kultury
Ikona: David Lynch

28.07.2024 21:00
Klub kultury
Ikona: David Lynch

31.07.2024 22:30
Orlovna
Ikona: David Lynch

27.07.2024 21:00
Klub kultury
Ikona: David Lynch

30.07.2024 13:30
Sportovní hala
Ikona: David Lynch

26.07.2024 16:00
Kino Hvězda
Ikona: David Lynch

29.07.2024 09:00
Orlovna
Ikona: David Lynch

31.07.2024 16:30
Slovácké divadlo
Ikona: David Lynch

Kdo, když ne... Karel Zeman

31.07.2024 21:30
Letní kino Smetanovy sady
Kdo, když ne... Karel Zeman

26.07.2024 21:30
Letní kino Smetanovy sady
Kdo, když ne... Karel Zeman

26.07.2024 23:30
Letní kino Smetanovy sady
Kdo, když ne... Karel Zeman

29.07.2024 18:00
Kino Mír
Kdo, když ne... Karel Zeman

27.07.2024 21:30
Letní kino Smetanovy sady
Kdo, když ne... Karel Zeman

27.07.2024 21:30
Letní kino Smetanovy sady
Kdo, když ne... Karel Zeman

30.07.2024 21:30
Letní kino Smetanovy sady
Kdo, když ne... Karel Zeman

28.07.2024 21:30
Letní kino Smetanovy sady
Kdo, když ne... Karel Zeman

27.07.2024 23:30
Letní kino Smetanovy sady
Kdo, když ne... Karel Zeman

31.07.2024 21:30
Letní kino Smetanovy sady
Kdo, když ne... Karel Zeman

29.07.2024 21:30
Letní kino Smetanovy sady
Kdo, když ne... Karel Zeman

30.07.2024 21:30
Letní kino Smetanovy sady
Kdo, když ne... Karel Zeman

29.07.2024 21:30
Letní kino Smetanovy sady
Kdo, když ne... Karel Zeman

26.07.2024 21:30
Letní kino Smetanovy sady
Kdo, když ne... Karel Zeman

28.07.2024 21:30
Letní kino Smetanovy sady
Kdo, když ne... Karel Zeman

26.07.2024 23:30
Letní kino Smetanovy sady
Kdo, když ne... Karel Zeman

27.07.2024 23:30
Letní kino Smetanovy sady
Kdo, když ne... Karel Zeman

Kdo, když ne... Zdeněk Liška

27.07.2024 19:30
Reduta
Kdo, když ne... Zdeněk Liška

30.07.2024 19:30
Reduta
Kdo, když ne... Zdeněk Liška

28.07.2024 19:15
Reduta
Kdo, když ne... Zdeněk Liška

27.07.2024 11:30
Reduta
Kdo, když ne... Zdeněk Liška

30.07.2024 08:00
Reduta
Kdo, když ne... Zdeněk Liška

26.07.2024 17:15
Reduta
Kdo, když ne... Zdeněk Liška

31.07.2024 09:30
Reduta
Kdo, když ne... Zdeněk Liška

29.07.2024 10:30
Reduta
Kdo, když ne... Zdeněk Liška

31.07.2024 19:30
Reduta
Kdo, když ne... Zdeněk Liška

28.07.2024 11:30
Reduta
Kdo, když ne... Zdeněk Liška

31.07.2024 12:30
Kino Mír
Kdo, když ne... Zdeněk Liška

Letní kino: Filmy na přání

26.07.2024 22:00
Masarykovo náměstí
Letní kino: Filmy na přání

27.07.2024 23:00
Masarykovo náměstí
Letní kino: Filmy na přání

30.07.2024 22:00
Masarykovo náměstí
Letní kino: Filmy na přání

26.07.2024 23:59
Masarykovo náměstí
Letní kino: Filmy na přání

31.07.2024 22:00
Masarykovo náměstí
Letní kino: Filmy na přání

28.07.2024 22:00
Masarykovo náměstí
Letní kino: Filmy na přání

02.08.2024 22:00
Masarykovo náměstí
Letní kino: Filmy na přání

02.08.2024 23:59
Masarykovo náměstí
Letní kino: Filmy na přání

03.08.2024 22:00
Masarykovo náměstí
Letní kino: Filmy na přání

01.08.2024 22:00
Masarykovo náměstí
Letní kino: Filmy na přání

LFŠ uvádí

30.07.2024 11:00
Klub kultury
LFŠ uvádí

31.07.2024 11:00
Klub kultury
LFŠ uvádí

29.07.2024 11:00
Klub kultury
LFŠ uvádí

Němý film s živou hudbou: Jasudžiró Ozu

28.07.2024 15:30
Kino Hvězda
Němý film s živou hudbou: Jasudžiró Ozu

30.07.2024 15:30
Kino Hvězda
Němý film s živou hudbou: Jasudžiró Ozu

31.07.2024 15:30
Kino Hvězda
Němý film s živou hudbou: Jasudžiró Ozu

27.07.2024 15:30
Kino Hvězda
Němý film s živou hudbou: Jasudžiró Ozu

29.07.2024 15:30
Kino Hvězda
Němý film s živou hudbou: Jasudžiró Ozu

P.S.

28.07.2024 10:30
Klub kultury
P.S.

27.07.2024 22:00
Reduta
P.S.

30.07.2024 15:00
Kino Mír
P.S.

28.07.2024 22:00
Reduta
P.S.

27.07.2024 14:00
Reduta
P.S.

29.07.2024 16:00
Reduta
P.S.

27.07.2024 22:00
Reduta
P.S.

30.07.2024 15:00
Kino Mír
P.S.

26.07.2024 12:00
Reduta
P.S.

29.07.2024 23:30
Reduta
P.S.

27.07.2024 22:00
Reduta
P.S.

30.07.2024 15:00
Kino Mír
P.S.

27.07.2024 22:00
Reduta
P.S.

30.07.2024 15:00
Kino Mír
P.S.

26.07.2024 12:00
Reduta
P.S.

29.07.2024 23:30
Reduta
P.S.

26.07.2024 12:00
Reduta
P.S.

29.07.2024 23:30
Reduta
P.S.

27.07.2024 22:00
Reduta
P.S.

30.07.2024 15:00
Kino Mír
P.S.

26.07.2024 12:00
Reduta
P.S.

29.07.2024 23:30
Reduta
P.S.

31.07.2024 14:30
Reduta
P.S.

26.07.2024 12:00
Reduta
P.S.

29.07.2024 23:30
Reduta
P.S.

26.07.2024 12:00
Reduta
P.S.

29.07.2024 23:30
Reduta
P.S.

30.07.2024 17:30
Kino Mír
P.S.

01.08.2024 09:30
Reduta
P.S.

Program České televize

26.07.2024 17:30
Stan ČT
Program České televize

26.07.2024 16:00
Stan ČT
Program České televize

28.07.2024 20:00
Stan ČT
Program České televize

26.07.2024 19:00
Stan ČT
Program České televize

Příběh jednoho filmu: Apuova trilogie

28.07.2024 13:45
Reduta
Příběh jednoho filmu: Apuova trilogie

31.07.2024 22:00
Reduta
Příběh jednoho filmu: Apuova trilogie

26.07.2024 14:30
Reduta
Příběh jednoho filmu: Apuova trilogie

29.07.2024 20:30
Reduta
Příběh jednoho filmu: Apuova trilogie

27.07.2024 17:00
Reduta
Příběh jednoho filmu: Apuova trilogie

30.07.2024 22:00
Reduta
Příběh jednoho filmu: Apuova trilogie

Půlnoční delikatesy: Jednotná v pokleslosti (Evropa v lidových komediích)

29.07.2024 23:59
Sportovní hala
Půlnoční delikatesy: Jednotná v pokleslosti (Evropa v lidových komediích)

28.07.2024 23:59
Sportovní hala
Půlnoční delikatesy: Jednotná v pokleslosti (Evropa v lidových komediích)

31.07.2024 23:59
Sportovní hala
Půlnoční delikatesy: Jednotná v pokleslosti (Evropa v lidových komediích)

26.07.2024 23:59
Sportovní hala
Půlnoční delikatesy: Jednotná v pokleslosti (Evropa v lidových komediích)

27.07.2024 23:59
Sportovní hala
Půlnoční delikatesy: Jednotná v pokleslosti (Evropa v lidových komediích)

30.07.2024 23:59
Sportovní hala
Půlnoční delikatesy: Jednotná v pokleslosti (Evropa v lidových komediích)

Retrospektiva: Federico Fellini

27.07.2024 13:30
Orlovna
Retrospektiva: Federico Fellini

30.07.2024 12:00
Slovácké divadlo
Retrospektiva: Federico Fellini

27.07.2024 08:00
Kino Hvězda
Retrospektiva: Federico Fellini

29.07.2024 16:30
Sportovní hala
Retrospektiva: Federico Fellini

28.07.2024 10:30
Slovácké divadlo
Retrospektiva: Federico Fellini

31.07.2024 20:30
Slovácké divadlo
Retrospektiva: Federico Fellini

26.07.2024 16:00
Sportovní hala
Retrospektiva: Federico Fellini

29.07.2024 23:00
Slovácké divadlo
Retrospektiva: Federico Fellini

30.07.2024 21:30
Kino Hvězda
Retrospektiva: Federico Fellini

28.07.2024 17:00
Sportovní hala
Retrospektiva: Federico Fellini

26.07.2024 19:30
Orlovna
Retrospektiva: Federico Fellini

26.07.2024 22:00
Reduta
Retrospektiva: Federico Fellini

27.07.2024 21:30
Orlovna
Retrospektiva: Federico Fellini

30.07.2024 17:00
Orlovna
Retrospektiva: Federico Fellini

31.07.2024 13:30
Orlovna
Retrospektiva: Federico Fellini

Site specific

29.07.2024 21:30
Věznice Uherské Hradiště
Site specific

Studentské filmy

28.07.2024 12:30
Kino Mír
Studentské filmy

31.07.2024 15:30
Kino Mír
Studentské filmy

28.07.2024 12:30
Kino Mír
Studentské filmy

31.07.2024 15:30
Kino Mír
Studentské filmy

28.07.2024 12:30
Kino Mír
Studentské filmy

31.07.2024 15:30
Kino Mír
Studentské filmy

28.07.2024 12:30
Kino Mír
Studentské filmy

31.07.2024 15:30
Kino Mír
Studentské filmy

28.07.2024 12:30
Kino Mír
Studentské filmy

31.07.2024 15:30
Kino Mír
Studentské filmy

28.07.2024 12:30
Kino Mír
Studentské filmy

31.07.2024 15:30
Kino Mír
Studentské filmy

Terra festivalis: Tunisko

26.07.2024 22:30
Kino Hvězda
Terra festivalis: Tunisko

01.08.2024 09:00
Sportovní hala
Terra festivalis: Tunisko

26.07.2024 19:30
Reduta
Terra festivalis: Tunisko

29.07.2024 08:00
Reduta
Terra festivalis: Tunisko

26.07.2024 13:30
Sportovní hala
Terra festivalis: Tunisko

29.07.2024 22:30
Orlovna
Terra festivalis: Tunisko

28.07.2024 22:45
Orlovna
Terra festivalis: Tunisko

31.07.2024 17:30
Klub kultury
Terra festivalis: Tunisko

31.07.2024 20:00
Orlovna
Terra festivalis: Tunisko

27.07.2024 16:15
Sportovní hala
Terra festivalis: Tunisko

27.07.2024 18:30
Orlovna
Terra festivalis: Tunisko

27.07.2024 23:00
Kino Hvězda
Terra festivalis: Tunisko

30.07.2024 22:30
Slovácké divadlo
Terra festivalis: Tunisko

Východní přísliby

27.07.2024 11:00
Kino Hvězda
Východní přísliby

31.07.2024 10:00
Orlovna
Východní přísliby

29.07.2024 16:30
Orlovna
Východní přísliby

31.07.2024 21:00
Klub kultury
Východní přísliby

28.07.2024 10:00
Sportovní hala
Východní přísliby

30.07.2024 09:00
Kino Hvězda
Východní přísliby

27.07.2024 23:30
Slovácké divadlo
Východní přísliby

30.07.2024 16:30
Sportovní hala
Východní přísliby

26.07.2024 18:45
Sportovní hala
Východní přísliby

28.07.2024 15:00
Orlovna
Východní přísliby

31.07.2024 18:00
Sportovní hala
Východní přísliby

26.07.2024 14:00
Orlovna
Východní přísliby

29.07.2024 19:30
Slovácké divadlo
Východní přísliby

26.07.2024 16:45
Slovácké divadlo
Východní přísliby

28.07.2024 22:30
Kino Hvězda
Východní přísliby

28.07.2024 08:30
Reduta
Východní přísliby

01.08.2024 11:30
Reduta
Východní přísliby

29.07.2024 09:30
Slovácké divadlo
Východní přísliby

30.07.2024 14:30
Klub kultury
Východní přísliby

28.07.2024 17:30
Klub kultury
Východní přísliby

30.07.2024 11:00
Orlovna
Východní přísliby

26.07.2024 22:00
Orlovna
Východní přísliby

30.07.2024 20:00
Sportovní hala
Východní přísliby

01.08.2024 11:30
Reduta
Východní přísliby

27.07.2024 13:00
Sportovní hala
Východní přísliby

Známá neznámá: Chantal Akermanová

28.07.2024 20:00
Orlovna
Známá neznámá: Chantal Akermanová

26.07.2024 12:30
Slovácké divadlo
Známá neznámá: Chantal Akermanová

31.07.2024 11:30
Slovácké divadlo
Známá neznámá: Chantal Akermanová

28.07.2024 10:00
Orlovna
Známá neznámá: Chantal Akermanová

29.07.2024 11:30
Orlovna
Známá neznámá: Chantal Akermanová

Recenze ke zobrazeným filmům

DjkomaOsm a půl(1963)

Osm a půl

Vyprávěl vám někdy někdo svůj sen, který mu přišel nekonečně zajímavý a krásný, ale vy jste u jeho povídání s každým jeho slovem stále více a více usínali? Přesně takhle jsem se cítil já, když mi Federico vyprávěl o Marcellovi a Claudii a Anouk a Barbaře..., a tak jsem se raději vznesl, ve svých snech sám, vstříc své vlastní fantazii.

Radek99Lost Highway(1997)

Lost Highway

Jak můžeme pochopit a poznat svět, když nedokážeme pochopit ani tenhle film? To jako by se nám snažil naznačit americký režisér David Lynch. Jeho snímek Ztracená dálnice se na první pohled jeví jako čistě schizofrenický tvar - je rozštěpen na dvě zdánlivě nesouvisející půlky, které drží při sobě jen ono záhadné něco, co se událo mimo zraky diváků ve vězeňské cele. Jde snad o záměnu identit? Nějakou schizofrenii hlavního hrdiny projevující se i vnějškově změnou fyzického vzhledu? Či snad o nadpřirozeno? Proč se pak ale dějová linka filmu začíná znovu následujíc nového hlavního hrdinu? Mystérium? Záhada? Celý film se přitom tváří jako prachobyčejný řadový americký krimithriller, dotažený v tomto paradigmatu k formální dokonalosti - bravurně přesná a ukázněná režie, skvělý casting (mě osobně dostal především Henry Rollins v roli vězeňského hlídače...jeho fyziognomie ho k tomu přímo předurčuje...) i herecké výkony, vyvážená dynamika filmu, rychlé akční scény plné akce a tempa (zvláště dokonalá automobilová honička v druhé půlce filmu) střídají ty filosofické a meditativně-mystické až surreálné, povedená hudební složka (tenhle film vlastně odstartoval mezinárodní věhlas německé skupiny Rammstein), dokonalá kamera a práce se světlem, barvami (pro Lynche tak příznačná viz Modrý samet či Městečko Twin Peaks), typické a typizované atributy akčních filmů (černý Mercedes s kouřovými skly, mafiáni, motiv sledování z úvodu filmu...). Ztracená dálnice thrillerem ale přesto není... Je spíše postmoderně vícevrstevnatým a významově nejednoznačným uměleckým dílem (se znaky surrealismu), u něhož se různí jeho možné interpretace. Máme tu však před sebou zjevnou analogii - film tvářící se jako běžný thriller, který ale porušuje vše racionální a vymyká se běžným normám vnímání a chápání. Je tu filosofický přesah ke gnoseologii - nauce o poznání. Lynch je zcela jistě mystik a provokatér, leč v kořenech svého světonázoru přesvědčený zastánce skepticismu, názoru (víry?), že objektivní poznání vnějšího světa je nemožné. Rád naznačuje, dává návody, ukazuje stopy, posunuje děj kontinuálně odněkud někam, ale přesto divák zůstane vězet v labyrintu filmového prostoru a času, nedojde nikam, ztrácí se... Přešlapuje na místě nebo se v kruhu vrací na začátek. Jak můžeme pochopit a poznat svět, když nedokážeme pochopit ani tenhle film?

novotenSpalovač mrtvol(1968)

Spalovač mrtvol

Nepamatuji se, kdy mě při filmu takhle mrazilo po celou dobu, aniž by se dělo něco děsivého či znepokojujícího. Pouhá Hrušínského přítomnost ve mně zanechávala strach, kdykoli se v záběru objevil. Vrcholem je pak scéna pohřebního proslovu v chýlícím se závěru, kde je jeho mistrovské herectví dovedeno k dokonalosti. Špičková filmařská kvalita, jejíž případné opětovné zhlédnutí je menším bobříkem odvahy.

filmfanouchVetřelec(1979)

Vetřelec

Ve vesmíru není nikoho slyšet křičet, Vetřelec se přesto i po 44 letech snaží prosadit mezi nejpamětihodnější sci-fi filmy a to i díky mistrovské práci s atmosférou, titulním vesmírným zabijákem i ukázce toho, že ze zdánlivě jednoduchého konceptu jde vyškrábat zlato. 44 let je sice dlouhá doba a Vetřelec už tak u mnohých neobstojí v kontextu toho, jak si moderní hororová cílovka představí průměrný horor, málokterý z moderní várky se ovšem do síně slávy nesmazatelně zapíše tak jako právě původní Vetřelec.  Vetřelec se snadno stává středem pozornosti i přes fakt, že většinu času není vidět v plné kráse a hraje se na to, že strach pochází ze spíše neviděného, podobně jako tomu bylo u o pár let staršího žraloka Bruce ze Spielbergových Čelistí. Atmosféra je ostatně bravurně budovaná už skrze nájezd úvodních titulků a atmosféru vesmírného prostoru, velkou hvězdou je i po letech vizuál návrháře H. R. Gigera, který zakladateli biomechanického surrealismu právem do ruky přihrál Oscara. Pozornost si tak Vetřelec zvládá bez problému udržet i do symbolické poslední večere, která je náhle rozšířena o nečekaného hosta z nečekaného prostoru. Po nástupu legendárního Xenomorpha začíná ten pravý survivor horror, Scott nezapře osvědčené hororové přístupy, které fungují především i díky faktu, že je prakticky vytvořený Xenomorph skutečně většinou zahalen v temnotách a k sympatickým charakterům je snadné si vytvořit nějaké pouto, pokud člověk neopomene hysterickou Lambertovou v podání Veronicy Cartwright nebo podezřelého Ashe v podání Iana Holma. Samo o sobě ovšem vedle titulního Vetřelce je hlavní hvězdou Sigourney Weaver, která se už tady založila o to, aby se z Ellen Ripley stala ikonická hrdinka sci-fi žánru. To až James Cameron zvládl Ellen Ripley ve svých Vetřelcích nějak osobitěji rozvinout, už ve Vetřelci ovšem Ripley dokázala zaujmout faktem, že je dostatečně sečtělou hrdinkou, které se snadno fandí i přes fakt, že se jí v konfrontaci se zdánlivě nezastavitelným monstrem věří vlastně dost těžko.   Scott se na počátku své kariéry projevil jako tvůrce s výrazným vizuálním citem, ohromit tak zvládne už výjev s obřím záhadným inženýrem. Nechybí poté i nějaký ten zvrat, krapet nečekaný vývoj událostí a forma nejistoty, která v podstatě nemizí do finální konfrontace. Samotný Vetřelec a jeho podstata je poté do velké míry zahalena tajemstvím, dávno před tím, než se Scott ve svém Prometheovi a Covenantu snaží osvětlit to, co Cameron, David Fincher i Jean Pierre-Jeunet krapet odstoupili od jeho původní vize a plánů.  Klaustrofobii dopomáhá samotné uzavření ve vesmírné lodi, za jeden z nejvíce šokujících výjevů jde označit konfrontaci Vetřelce s Lambertovou a i po letech Vetřelec neztrácí své kouzlo i přes fakt, že se objektivně rukopis zubu času chtě nechtě musí krapet přiznat. Po 44 letech si ovšem Vetřelec prací s atmosférou a šponováním napětí s většinou vytírá zadek. A i proto by bylo potěšující, kdyby do budoucna nikdo nepošpinil nezpochybnitelný odkaz této klasiky....

DouglasTokijský sbor(1931)

Bývá-li TOKIJSKÝ SBOR označován za veselou tragédii, je to dáno nečekanou směsí rétorických, vyprávěcích i stylových technik, které se Ozu a Noda rozhodli využít. Jako klíč k příběhu o manželství, nezaměstnanosti a sebeúctě totiž zvolili právě komediální schémata – čímž sociálně kritické aspekty svého filmu nikoli oslabili, nýbrž posílili. ___ Na jedné straně je film rámován tvarující školní zkušeností. S hrdinou Šindžim se v první scéně potkáváme ještě ve škole během tělocviku a loučíme se s ním v obklopení týmiž spolužáky ve scéně poslední, přičemž v obou případech je Šindži stavěn do paralely s charismatickým učitelem Omurou, přirozenou autoritou i hravě sebeironickou osobností. Takovým je i sám Šindži, otec několika dětí – a zároveň zaměstnanec, který se nebojí v boji za morální princip vzepřít svému nadřízenému, což ho stojí pracovní místo. Co by se ovšem mohlo jevit jen coby jeho příběh, je ve skutečnosti i příběh Šindžiho manželství s podobně silnou Emiko, kdy oba musejí čelit nové životní situaci… V čem přesně má spočívat veselost podobně bezútěšného námětu? ___  Inu, jestliže zarámování do školní zkušenosti a vzpomínání na unikavost školních let dává příběhu formu (špatné) vzpomínky, je to na druhé straně Ozuovo stylistické uchopení v duchu hollywoodských slapstickových komedií, co tu podobně jako v Lloydových nebo Chaplinových celovečerních filmech zasazuje tragické události do komických souvislostí. Tato dvě jména jsem nezmínil náhodou, protože jakkoli by se mohlo zdát, že Ozu komický důraz postupně oslabuje, ve skutečnosti se přesouvá od návaznosti na lloydovskou situační komiku (v první půlhodině) k návaznosti na chaplinovskou sociálně individualizující komiku (v třetí půlhodině). ___  Opravdu posmutnělá je přitom prostřední třetina, kde je dramatické těžiště nikoli v konfliktu ve firmě (první třetina) ani v konfliktu s vlastní hrdostí (třetí třetina), ale ve vztahu k dětem. Dětem stěží srozumitelná situace obou manželů je nejdříve konfrontována s finančně náročným slibem synovi a následně finančně náročným onemocněním dcery, přičemž ani jedna z těchto situací nelze vyřešit uskromněním se. Mladí manželé přitom napříč filmem i napříč situací hledají nejen cestu z finanční tísně, ale především novou cestu k sobě navzájem, k revizi principů sebe/úcty i ke své společné budoucnosti.

gouryellaSpalovač mrtvol(1968)

Spalovač mrtvol

Mistrovské dílo pana Herze. Nadevse cni naprosto neuveritelny vykon Rudolfa Hrusinskeho jehoz postava, kterou ztvarnuje je sama o sobe nechutne odporna a Mistr ji svym dechberoucim vykonem dokaze posunout jeste o notny kus dal. Nepamatuju se, pri kterem filmu mi mrazilo v zadech vic.

SuperperoSladký život(1960)

Sladký život

Felliniho moc rád nemám, ale tohle se mi kupodivu i přes nevkusnou délku líbilo. Dost má na tom podíl fakt, že jsem se dokázal ztotožnit s Mastroianniho postavou. Opět to vizuálně dobře vypadá, opět je tam skvělá hudba a opět hafo zbytečné vaty a další Felliniho trademarky. Potěšila mě i role Lexe Barkera, kterého já dost můžu.

DouglasPolapená dívka(1933)

Polapená dívka

Tento brilantní, stále ještě němý Ozuův film jsem konečně viděl až před pár dny na (božském) festivalu Il Cinema Ritrovato, a to s úvodem Wima Wenderse. A nerad to píšu, ale Wenders byl ve většině ohledů překvapivě mimo - což ovšem promptně zneužiji jako cestu k několika poznámkám, v čem je tento spíše neznámý snímek filmařsky fascinující. ____ Předně Wenders reprezentoval přístup "když něčemu neamerickému moc nerozumíš, začni to mechanicky přirovnávat k americkému". A stejně to nefungovalo... Dověděli jsme se kupříkladu to, že film nemá vypravěčsky ani stylově moc společného s Ozuovými rodinnými dramaty, ale je to variace na americké gangsterky a film noir. Pominu-li skutečnost, že film noir je kritický konstrukt z 50. let, navázaný na americké filmy čtyřicátých a padesátých let, stejně to není pravda. ____  Gangsterek vzniklo do roku 1933 málo a upřímně nevím, kolik jich mohl Ozu vidět, ale tak či onak je DRAGNET GIRL právě ono rodinné drama, zatímco gangsterské prostředí je víceméně podružné (a jde spíš o zlodějíčky než gangstery). A kdyby jen to: je to rodinné drama hned o dvou rodinách v paralele - i vzájemných vztazích. Sledujeme sourozenecký pár na jedné straně a partnerský pár na straně druhé. Je v tom přitom precizní symetrie: První žena (sestra) svou nezištnou dobrotou inspiruje a druhá (partnerka) se jí nechává inspirovat. Druhý muž (partner) svou machistickou pózou inspiruje a první (bratr) se jím nechává inspirovat. A zatímco v první půlce filmu řídí vyprávění hodnoty partnerského páru (partnera), v druhé půlce filmu začnou subsvěty postav transformovat hodnoty sourozeneckého páru (zejména sestry). ____  Žánrově atraktivní prostředí heren a boxu je přitom pro vývoj vztahů mnohem méně důležitý než prostory domácí (byt), kulturní (obchod s deskami) či "neutrální" ulice. Podvratné je v tomto ohledu ostatně i finále, kde Ozu zdánlivě inscenuje žánrově očekávatelnou honičku, ale ta je neustále (nádherně) rozbíjena akcentem na intimní partnerskou diskusi, kdy se jedna postava snaží dospět k definitivní hodnotové proměně. ____  Wenders nám suverénně "vysvětlil", že ve filmu je spousta jízd kamery, čímž se film odlišuje od jeho pozdějších, ale netýkají se lidí, nýbrž objektů. Inu, ve filmu s 1164 záběry (bez mezititulků) je 36 záběrů pohyblivých (z nichž řada nejsou jízdy), což dělá asi 2 %. A co víc, krom úvodu a závěru filmu se jeví přicházet v dubletech: jeden pohyb se týká objektu či objektů, jeden člověka či lidí. (Čerpám ale ze svých poznámek z projekce, neprováděl jsem detailní rozbor.) ____  Stylově je navíc film naopak až překvapivě blízký pozdějšímu strohému, kolem vzorců organizovanému Ozuovu přístupu, např. dialogy se stříhají přes osu a precizně se využívají předměty ve scénickém i obrazovém prostoru, zejména bílá konvice, kufr, umělý pes nebo umístění světel v rámu. V partnerském bytě se ke všemu světlo záhadně přesouvá ze strany na stranu - a až v okamžiku názorového souladu se ukáže, že jsou v něm světla dvě. (Opět, jeví se mi to tak a musím později ověřit.) ____  Jasně, Ozu opravdu vědomě zavádí hollywoodské konvence, a to více než ve svých pozdějších filmech. Na druhou stranu, v dalších záběrech či obecněji vývoji scény je zpravidla naruší či přežene natolik, až nabydou dekorativní hodnoty. Celková konstrukce DRAGNET GIRL je každopádně sebejistě alternativní. Ozu ostatně už o rok dřív natočil fenomenální NARODIL JSEM SE, ALE..., takže jde o éru, kdy souběžně testoval propustnost různých tradic v kombinaci se svým stylovým přístupem. ____ DRAGNET GIRL je zkrátka mistrovský snímek - a stojí za to si všímat spíše těch jeho aspektů, které se od hollywoodských žánrových filmů odlišují, než by se jim podobaly.

FaustkaJaro, léto, podzim, zima... a jaro(2003)

Poklidně plynoucí koloběh ročních období, propojení člověka s přírodou tolik očišťující, že nepředvídaný zásah zvenčí naruší pouze na okamžik tisíciletou tradici soužití „mistr – žák.“ Tragédie, bol i následné vykoupení, opět nastaví tvář jitřním paprskům slibného „…jara.“ ;))

gudaulinSpalovač mrtvol(1968)

Spalovač mrtvol

Jeden z deseti nejvýznamnějších českých snímků všech dob, nejlepší Herzova režie a nejsilnější herecký výkon Rudolfa Hrušínského na filmovém plátně. Postupně, nenápadně dávkovaná proměna vzorného maloměšťáka v kolaboranta a fašistu je zároveň připomínkou řady českých osudů za autoritářské druhé republiky a okupace ( Moravec ), stejně jako předobrazem proměny postojů našich elit v době normalizace. Není divu, že tento snímek neměl na růžích ustláno...Výborná práce s detailem, kamera a zejména střih. Morbidní atmosféra pochopitelně není pro každého, ale skvělá filmařina každým coulem to je. Celkový dojem 100 %.

cheyeneModrý samet(1986)

Modrý samet

S Davidem Lynchem to mám komplikované... do dnešního dne jsem od něj viděl 4 filmy (tedy včetně Modrého sametu), z nichž jsem dva hodnotil 5* a dva 3*. Na Modrý samet jsem se dlouho chystal a nemohu říct, že by mě vůbec nezaujal a nebavil. Řada okamžiků opravdu stála za to a patrně i na delší čas utkví v hlavě, ale na 120 minut se mi obdobných scén zdálo málo. Celkový dojem tak u mě nepřesáhne 3* ani omylem...

Gilmour93Vetřelec(1979)

Vetřelec

Na Nostromu mají krysu a Jones na ni asi stačit nebude.. Legenda filmů o likvidátorech lidské rasy from Outer Space, kterou doporučuji slabším náturám sledovat celou s Facehuggerem přicuclým na obličeji. Scott ve své preciznosti nechá vesmírnou loď tepat napětím a Jerry Goldsmith docela úspěšně zkopíruje sám sebe z Pattona. Jen si řvěte, stejně vás nikdo neuslyší... Krvavý porod Chestburstera musel být ve své době opravdu šokující, ovšem v otrlém světě dneška to už bohužel zamává s málokým..

RimsyMiloval jsem svou ženu(2021)

Miloval jsem svou ženu

Čím více člověk o této historické romanci přemýšlí, tím více si uvědomí, jak málo uspokojení na nestřídmé ploše téměř tří hodin nabízí. Ze všech možných (a zajímavých) cest se totiž film nevydá v podstatě žádnou. Více zde.

pepoVlastníci(2019)

Vlastníci

Genialna reklama na zivot v podnajme. Polku filmu som sa prerehotal a tu druhu vrtel hlavou nad absurdnostou toho celeho. Paradne napisane, zahrane aj zrezirovane. Uz dlho tu nebola takto dobra ceska komedia. Aj ked z nej obcas mrazi. 9/10

MarigoldVetřelec(1979)

Vetřelec

Klasika, která na mě dnes už působí spíš svým dokonalým vizuálním designem z dílny R. H. Geigera než strašidelným dojmem jako při prvním shlédnutí. Přesto nelze než obdivovat um R. Scotta v navozování atmosféry ohrožení a v práci se "zaběhanými" horrorovými postupy, které se v jeho provedení staly kvintesencí moderní sci-fi horrové filmařiny.

dobytekŠpinavé ulice(1973)

Špinavé ulice

Nejstarší Scorseseho film, co jsem měl zatim možnost vidět, zůstal tak trochu ve stínu Taxikáře, Goodfellas a dalších. Film mě teda vyloženě nijak neohromil, ale ani nezklamal. Řek bych, že je to takovej Scorseseho slušnej standard. Dobrá atmosféra, dobrý herci (hlavně Robert De Niro), akorát se to občas poněkud vleče. 75%

kiddoVlastníci(2019)

Vlastníci

Kdé dómóv můj, Freude, schöner Götterfunken, God save our gracious Queen, jeszcze Polska nie zginęła, allons enfants de la Patrie, O say can you see, by the dawn's early light, Ježíši, my jsme tak v řiti, klimatickou apokalypsu a pak termity, fofrem.

GaladrielModrý samet(1986)

Modrý samet

Už asi 14 dní přemýšlím, co k tomuhle filmu napíšu a kolik že mu těch hvězdiček vlastně dám. Rozhodla jsem se nakonec tak, jak to vidíte, protože film je rozhodně inteligentní, neservíruje všechno divákům přímočaře, jednoznačně, nutí je myslet a nedělá z nich blbce. Našlo by se sice pár drobností, které mi zrovna neseděly, ale to jsou opravdu takové detaily, že celkový dojem nezkazily - jinak herci výborní, Badalamentiho hudba neodolatelně depresivní, moc se mi líbila sugestivní kamera a vůbec celá atmosféra snímku. Navíc bych řekla, že čím déle o filmu přemýšlím, tím víc se mi zdá zajímavý a začínám mít nutkání jít si ho pustit znovu....

gogo76Rozhovor(1974)

Rozhovor

Nespochybňujem kvalitu, ktorá tu iste je, ale nejak mi nesedelo to až príliš pomalé budovanie atmosféry. Prvá polovica filmu sa neskutočne vlečie a nepomáha tomu ani riedky dej. Hackmana mám rád, ale i tak priznávam mierne sklamanie. Okrem vlažného tempa je tu mnoho scén, kde sa dokopy nič nedeje a film ešte viac naťahujú. Keby bol o 20 minút kratší, hviezdu by som určite pridal. O niektorých filmoch často hovoríme, že nestarnú a oslovia niekoľko generácií, ale toto myslím nie je tento prípad. Film nielen že vyzerá starý, ale aj tak na diváka pôsobí a to sa mi pri starších filmoch často nestáva. 60%.

lesumirSpalovač mrtvol(1968)

Spalovač mrtvol

Jediný film v TOP 20 z našich končin je Spalovač mrtvol. A já už vím proč! Svojí velikostí přesahuje i skvosty světové kinematografie. Velice těžké dílo a ještě těžší je hodnotit jej. Na jednu stranu si strašně moc vážím, že takový klenot máme. Na tu druhou to bylo až moc silné kafe, Hrušínský ala nemocný sadista je dokonalý, ale po hodině už jsem si to těžko dával a když si na to vzpomenu - není mi nejlíp. Proto si s hodnocením nejsem vůbec jist, ale prostě to tak cítím.

novotenLost Highway(1997)

Lost Highway

Pointa mi nedošla, na interpretace o rozdvojení osobnosti reaguji vyjeveným výrazem, ale to Lynchovi nebránilo v tom, aby mě tímhle sežvýkal a vyplivnul. Jen ta gradující zmatenost zkrátka v určitých momentech zamrzí a dělá z Lost Highway "jen" povedenou hračku, jejíž hlavní výhoda zůstává v tom, že zkoumání významů nám nedá spát.

xxmartinxx25 km/h(2018)

25 km/h

Film tak nijaký, že je fascinující, že na flashdisku zabírá vůbec nějaké místo - je to v podstatě jako koukat 100 minut do prázdného prostoru. Rozdíl mezi tím, jestli je tenhle film promítán na plátno, nebo člověk stejně dlouhou dobu sedí v naprostém tichu a přemýšlí třeba o své oblíbené polévce, je v podstatě minimální. Z toho jde vyvodit, že se to bude líbit hodně lidem.

D.MooreSladký život(1960)

Sladký život

Některé scény a osudy některých postav mě sice oslovily zřejmě přesně tak, jak měly, ale po většinu rozvleklé, giganticky přepálené stopáže jsem se spíše nudil. Ne tolik, abych nevydržel do konce, ale přesto dost. Rád dám Sladkému životu další šanci, protože ji určitě potřebuje, ale nijak s ní spěchat nebudu.__P.S. Nádherná Rotova hudba.

IsherwoodPřišla v noci(2023)

Přišla v noci

Tohle musel někdo z tvůrců zažít, tohle se vymyslet nedá, říkám jako člověk, který podobnou zkušenost, jako dvojice hrdinů, má. Dokonalá syntéza pečlivé scenáristiky, režijní jistoty a přesného castingu. Trailery i mediální pokrytí během premiéry (a po rozdání Českých lvů) vlastně lákají na hororovou nadsázku, ale když se Valérie zjeví na scéně, udělalo se mi po deseti minutách fyzicky zle, protože Vejnar s Pavlíčkem se vydali cestou charakterové studie, která je přesná, až to mrazí. Škoda utahaného závěru a do ztracena vyšumělé tečky.

MM_RamoneVesničko má středisková(1985)

Vesničko má středisková

Veľmi si vážim Jiřího Menzela. Považujem ho za geniálneho režiséra. Je to vzácny, kreatívny umelec, ktorý neodmysliteľne patrí ku absolutnej špičke českej kinematografie. Počas svojej dlhoročnej kariery natočil mnoho perfektných filmov. Za svoju prácu získal prestižné ocenenia po celom svete. I ja ku tomuto pánovi prechovávam hlboký rešpekt. A viete ktorý jeho snímok sa mi páči najviac? No, ano, je to "Vesničko má středisková". Je to tak prosto ľudsky ľudové, až je to dokonalé. *****

PsemaNa Chesilské pláži(2017)

Na Chesilské pláži

​​Ian McEwan píše populární a nesmírně čtivé knihy a daří se mu i v případě filmového scénáře ke svému vlastnímu dílu Na Chesilské pláži. Melodramatická polemika o podstatě lásky a (ne)zbytnosti manželského sexu je humorná i smutná zároveň a příjemně překvapí především pěknou kamerou a vrstevnatými výkony dvou hlavních představitelů. Na film si zřejmě o půl roku později nevzpomenete, ty dvě hodiny v jeho společnosti se však zapíší do paměti více než uspokojivě. Ideální film na návštěvu kina s matkou či kamarádkami. [TIFF17]

B!shopVetřelec(1979)

Vetřelec

Komentar k 2003 Director's Cut verzi. Prvni Vetrelec je v podstate jeden ze zakladnich prvku sci-fi hororu a je to fakt perfektni film. Jeden z nej od Ridleyho. Pribeh je takovej trochu seznamovaci, takze se ze zacatku nic moc nedeje a musi se pockat zhruba 40 minut, nez se dostavi vetrelec, ale pak zacne spravna rezba. A kdyz se konecne dostane ke slovu Sigourney, pro kterou je Ripleyova zivotni roli, tak uz film nema chybu. Triky jsou hodne dobry a obstoji i dnes a i kdyz vetrelce skoro nevidime, je tu perfektni atmosfera. Z ostatnich hercu zaujme jen Ian Holm, jinak zbytek posadky neudela nic, cim by si je clovek zapamatoval. Presto tenhle dil nepovazuju za nejlepsi.

psy.choSpalovač mrtvol(1968)

Spalovač mrtvol

Pan Kopfrnkingl ma dostal. Tlieskam pred týmto hereckým koncertom v podaní Rudolfa Hrušinského!! Mrazíva atmosféra z miest krematória. Takto ma vyzerať psychologický film s črtami hororu. Veľmi silný zážitok.

genetiqueSpalovač mrtvol(1968)

Spalovač mrtvol

Toľkou morbídnosťou a smrťou nasiaknutý film sa tak často nevidí a asi ani neuvidí. Mrazivo chladno pokojné dialógy a monológy Hrušínského vás nechajú úplne prikovaných, lebo čo veta, to čierny humor plný napätia a znepokojenia. Žiadne scény s krvou, či vraždiace jatky. Ale to sa nedá popísať, treba to vidieť. Príbeh je vsadený do medzivojnového obdobia, s ktorého situáciou sa Herz v súvislosti s dejom tiež veľmi pekne vyhral. A tie prestrihy končiacich a začínajúcich záberov mali tiež veľmi dobrý efekt. Škoda, že Hrušínskému nie všetci herecky stíhali. 90%.

AmpiPostřižiny(1980)

Postřižiny

Podle mne zatím nejlépe zfilmováný Hrabal, jeho dvorním režisérem Menzelem s velmi kouzelným humorem. Lituji, že Hrabal nedostal Nobelovu za literaturu. Magda Vášáryová, Jiří Schmitzer, Jaromír Hanzlík a další plejáda herců fungují jako koření tohoto filmu.

Reklama

Reklama