Režie:
Jan SvěrákScénář:
Zdeněk SvěrákKamera:
F. A. BrabecHudba:
Jiří SvobodaHrají:
Jan Tříska, Václav Jakoubek, Zdeněk Svěrák, Libuše Šafránková, Radoslav Budáč, Rudolf Hrušínský, Irena Pavlásková, Ondřej Vetchý, Daniela Kolářová (více)Obsahy(1)
Je krátce po válce a do chlapecké třídy jedné ze škol na předměstí Prahy chodí také desetiletý Eda Souček se svým kamarádem Tondou. Stejně jako ostatní spolužáci, také Eda s Tondou zcela ignorují pokusy rezignované učitelky Maxové o výuku a spíš než o učivo se zajímají o barvu jejích kalhotek. Není divu, že se učitelka jednoho dne zblázní a na její místo nastoupí nový učitel. Jmenuje se Igor Hnízdo a vymyká se všem učitelům, které kluci do té doby poznali. Chodí ve vojenské uniformě, na opasku má opravdovou pistoli a okamžitě zavede ve třídě tuhý režim, jehož součástí jsou také velmi svižná rákoska a poutavá vyprávění o válečných zážitcích, kterými učitel prokládá probíranou učební látku. Přestože jsou jeho metody nečekaně účinné, začnou se velmi brzy na učitelem stahovat mraky. Nejenže někteří tak úplně nevěří jeho hrdinským historkám, ale navíc se začne projevovat jeho slabost pro něžné pohlaví. Zhrzená tramvajákova manželka, kterou Hnízdo opustí kvůli koketním studentkám, dvojčatům Fabiánovým, totiž napíše udání a učiteli hrozí trest za mravní delikt. Přestože se Eda stejně jako ostatní postaví za svého oblíbeného učitele, začíná si uvědomovat, že tím pravým hrdinou pro něj ve skutečnosti není okázale hrdinský učitel, ale jeho puntičkářský tatínek Fanouš Souček, se svým nenápadným, všedním přesto však skutečným hrdinstvím. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (759)
Milá komedie to rozhodně je, ale čekal bych to propracovanější v oblasti scénáře, který mě svou naivitou až zarážel. Herci hrají vzorově, ale ty dětští byli lepší než dospělí, z nichž nejvíc vynikal Jan Tříska. Svěrákova režie nebyla rušivá a dokázala jít tam, kam se scénář nedokázal vypravit, uměla být v mnoha případech opravdovější, ale vázána na slabší scénář si to vždy napůl cesty rozmyslela. A tak je divák nejednou svědkem dosti nepravděpodobných situací a rovněž jistá nedotaženost panuje i u postavy učitele Igora Hnízda, která zřejmě měla působit mírně rozporuplně, ale nestalo se tak. Dospělé charaktery jsou zde vůbec nahozeny dost nahrubo a na rozdíl od těch dětských jim chybí větší ukotvení v ději. Film tak poměrně ztrácí na síle a jeho scenáristická propracovanost je slabší, a proto daleko lépe funguje jako ta úsměvná a milá komedie, která ale klidně mohla mít větší myšlenkový rozměr. 60% ()
Roztomilý retro film, tak dobrý jak jen Svěrák může být. Jeden z nejlepších českých projektů 90. let se spoustou nezapomenutelných scének a vynikajícně vytěženým obsazením. ()
Oscar 1 nominace: Cizojazyčný film ()
Mám ráda filmy Jana a Zdeňka Svěráků a tenhle je můj nejoblíbenější. Roztomilé situace, výtečný Jan Tříska, Zdeněk Svěrák (napadá mě situace, kdy přijede zablácený domů), ale výjimečně (na český film) mi nevadí ani představitelé dětských rolí. ()
Jo jo, není nad pořádný Svěrák:) Herecká sestava špičková, Janem Třískou počínaje a Bolkem Polívkou konče... a nezapomenutelné scénky s "tatínkem" Zdeňkem Svěrákem... asi můj nejoblíbenější film této rodinné autorské dvojice. ()
Je nemilé, že ani jeden ze Svěráků nedokázal úsměvnou historku o lidech a lidičkách povýšit na vážnější svědectví o době. To sice matně prosakuje mezi vším tím hlášením školního rozhlasu a dětskými lumpárnami, ale nikdy nenabere odvahu vystoupit do popředí. Na malý český, ač zkultovnělý, film má Obecná škola odvážně velké ambice, patrné předně z výtečného hereckého obsazení, a pak také z panoramatických leteckých záběrů, které, uznejte, v kdejaké lidové české komedii nevidíte. 80% Zajímavé komentáře: Arius, Phillo ()
Ne nadarmo mnoho českých filmových a jiných tvůrců si pro inspiraci "sahá" do svého dětství. A tady máme popsanou i dobu, ve které se toho hodně lámalo... Po mnoha letech přišel do českého filmu Jan Tříska, Zdeněk Svěrák nám trošku omládl a napsal scénář, ve kterém se jistě pozná spousta diváků, nejenom ti, kteří vyrůstali po druhé světové. Pro mě tento filmový zážitek byl dlouho tím, čemu se říká "hláškonosný" snímek. A plným právem. Pro příklad bych nějakou napsal, ale kdybych měl vybrat, musel opsat polovinu gialogů z filmu, což se mi pochopitelně nechce a asi tady na to není ani místo :-) ()
Tenhle film mě míjel všemi směry, to se musí uznat, ale nakonec jsem si na něj čas udělal a podíval se na něco, co mě doslova uhranulo na celém těle. On nakonec ani není důvod, když se v tom objeví Svěrákův tandem, je většinou o zábavu a kvalitu postaráno a stejný problém je právě v Obecné škole. Těm klukům je v tomto příběhu opravdu co závidět. Já teda závidím, to příjemné blaho, bezbolestné blbnutí, pouštění raket do vesmíru, to všecko, jak to nádherně začíná a jak Svěrákova role tvrdí: "Ti budou mít nádhernou budoucnost, co?" nakonec utlumí komunistická fašinérie a já začnu opět přemýšlet nad tím, zdali bych si chtěl užít takové mládí jako ti kluci tady, a popravdě? Chtěl, vlastně proč ne, furt je alespoň na co vzpomínat. Teď si maximálně vzpomenu na to, kdy jsem k čemu napsal jaký komentář, ale takové mládí, tomu můžu jenom a pouze závidět. Celý film je tak hezký, až je to zvláštní jak rychle a bezstarostně uteče. Naprosto stejně jako to dětské mládí. --- Rodiče, kteří chtějí vidět Idiota, nechť se dostaví do ředitelny. ()
velmi mile prekvapenie od Sveraka, možno po druhom pozretí pôjdem vyššie /80%/ ()
Pro mne osobně nejlepší film rodinného dua Svěrákových... Nejen díky báječnému hereckému obsazení, ale hlavně díky tomu, že tenhle film má naprosto neopakovatelnou atmosféru, ducha i vtip... Ačkoli i další scénáře z pera Zdeňka Svěráka jsou výborné, právě tenhle má pro mne největší punc autenticity, přirozenosti a láskyplné nostalgie. Postavy jsou naspány naprosto věrohodně a naprosto věrohodně jsou též podány; vzniká tak neopakovatelné panoptikum, které Jan Svěrák uvedl v život pomocí pásma vtipných i tragických historek a připojil se tak k nejlepší tradici evropského filmu – jako kouzlem se všední věci mění na výjimečné, magické, podmanivé. "Obecná škola" má v sobě něco z klukovského uličnictví, něco z dětské naivity a něco z dospělého pohledu na svět. Je to film kouzelně naivní a přitom nepostrádající nadhled a třetí rozměr. Asi nejkrásnější portrét dětství a dospělých "hrdinů", jaký jsem kdy viděl. Obecná škola patří v mém porevolučním žebříčku na samou špici hned vedle Hřebejkova "Musíme si pomáhat". ()
Status všeobecné klasiky v pravých rukou. Bohužel, tohle není moje české číslo jedna a nějakým zvláštním způsobem, i přes všechnu kvalitu, geniální scénář a herecké výkony, není to ani pocitově můj favorit. Přesto ten film je neskutečně dobrý, český a přitom zábavný... a také nesmrtelný, jako jeden z mála. ()
Scénář: Zdeněk Svěrák .. Znamenité (scenáristovo) ohlédnutí se do vlastního mládí. Moje nejoblíbenější Svěrákovina. ()
Přes všechny pozdější úspěchy myslím, že nejlepším filmem Jana Svěráka je tento. A měl za něj dostat Oscara místo toho průměrného Středozemí. Výborný Tříska, spousta hereckých hvězd ve vedlejších rolích a skvělí jsou i dětští představitelé. Ale vše především stojí na perfektním scénáři Zdeňka Svěráka, režie je spíše ukázněná (filmařské hrátky si JS dovolí až později), ale například ve scéně s vlakem ukázal, co dokáže udělat z pár slov ve scénáři. ()
Zdeňku Svěrákovi se (jako obvykle) podařilo napsat úžasný scénář, z něhož plasticky vystupuje živý ideál každého chlapce usedajícího do školních škamen - kantor ideál, Igor Hnízdo! Chvála nostalgie... ()
Nejlepší český porevoluční film? Nejlepší svěrákovina? Nejlepší reflexe poválečných let? Nejlepší role Jana Třísky? Ano. Ano. Ano. Ano. Ano. Jeden z mála filmů, který miluji já stejně jako moji rodiče. A určitě by nadchl Karla Poláčka i Karla Čapka. :) ()
// Production Companies: Filmové Studio Barrandov // ()
Kde jsou moje blatníky? ()
„Co děláte?" - "Vidíš, ne?" Fenomenálne. Poetická chlapčenská atmosféra nevinnosti uprostred ťažkej doby. (Oholený!) Zdeněk Svěrák a Jan Tříska (ako Igor Hnízdo z protifašistického odboju) sú takí dobrí, že akonáhle na chvíľu opustia plátno, tempo (napriek krásnej kamere, hudbe a dokonalému hereckému obsadeniu vrátane detských rolí) predsa len jemne stagnuje. Nezabudnuteľné dialógy („Pan Chroust je lidovec?“ – „Pan Chroust je blbec.“ – „Ale taky lidovec?“ – „To taky.“), bezchybná výprava, asi 48 (fakt!) kultových hlášok, šťavnatí obyvatelia malého mesta (obesenec Polívka, fakír Čepek). Plus povznášajúca atmosféra čias, ktoré sa už nevrátia. ()
Ani se nedivim, ze byl tenhle film nominovanej na oskara. Prehlidka vybornejch hereckejch vykonu v cele s Janem Triskou, kteryho Igor Hnizdo je nezapomenutelnej. Do toho spousta humornejch scenek a dialogu a mame tu jeden z nejlepsich filmu 90. let a jeden z mych nejoblibenejsich. ()
Nejlepší film Jana Svěráka z doby, kdy si ještě nestavěl svými filmy vlastní pomník. ()
Reklama