Reklama

Reklama

Americký thriller Collateral (2004) se odehrává v Los Angeles, kde náhoda svede během jedné deštivé noci dohromady černošského taxikáře Maxe (Jamie Foxx) a nájemného vraha Vincenta (Tom Cruise). Přemýšlivý Max už jezdí taxíkem dvanáct let a sní o vlastní firmě s limuzínami. Jeho elegantní zákazník Vincent si ho najme na celou noc, a tak se pro Maxe nastávající hodiny změní v peklo. Cynický zabiják musí během několika hodin zabít na objednávku narkomafie pět lidí. Do svého úkolu se pustí s profesionální chladnokrevností, i když má v patách policii, FBI a nakonec i své zákazníky. Bezmocný taxikář se stává nedobrovolným řidičem a průvodcem člověka, který rád filozofuje, dokáže i ve vypjatých situacích vtipkovat a lidský život pro něho znamená pramálo… (Česká televize)

(více)

Recenze (958)

Sobis87 

všechny recenze uživatele

Po tříhodinovém eposu Nelítostný souboj Michael Mann opět rozvíjí téma konfliktu dvou osobností a zatímco v již zmíněném filmu se jednalo o podobné charaktery stojící na opačných stranách zákona, v Collateral se ústřední dvojice liší i povahově. Taxikář Max (Jamie Foxx) je úzkostlivým snílkem, který se nedokáže rozhoupat k větším činům a má rád pevně stanovený řád věcí. Oproti tomu je nájemný vrah Vincent (nezvykle civilní Tom Cruise) cynickým profesionálem, který je schopen jednat okamžitě a bez zaváhání a improvizace je jeho druhou přirozeností. Ve skutečném světě by byla pravděpodobnost, že se takto rozdílné charaktery setkají a přitom sehrají klíčové role v napínavém kriminálním příběhu, velmi malá, avšak v Collateral se tak opravdu stane a dílem náhody Vincent nastoupí do Maxova taxíku s nabídkou lukrativního obchodu a vedle tučného balíku peněz mu daruje i noční šichtu, na kterou jen tak nezapomene. Max musí s Vincentem absolvovat pět zastávek během jedné noci, avšak hned při té první mu jsou dílem náhody objasněny pravé záměry cizince v luxusním obleku. _____ V předešlém odstavci byly ve snaze letmo nastínit ústřední zápletku zmíněny hned dvě náhody a vězte, že takovýchto náhod je ve filmu větší množství, přičemž odhalení té poslední představuje finální zvrat, který však při schopnosti „číst“ v postupech narace vlastně ani nemůže být překvapivý. Setkání dvou rozdílných charakterů za tak nezvyklé situace a spolu s tím i další náhody by bylo možné označit za scenáristický konstrukt, který ubírá filmu na uvěřitelnosti a realističnosti, pravda je však taková, že Collateral je ze všech Mannových kriminálních filmů (s výjimkou Manhuntera) z hlediska stavby fabule nejméně realistický film, neboť se takový ani nesnaží být. Na rozdíl od následujícího Mannova filmu – Miami Vice – se zde dočkáme poctivě vybudované úvodní profilace hlavní postavy v duchu hollywoodské informativní vstřícnosti. V porovnání s dobovými Veřejnými nepřáteli a dokonce i s životopisným Alim taktéž více vyniká žánrová vykonstruovanost tohoto filmu, neboť veškeré vyprávění je – na rozdíl od výše zmíněných filmů sestávající z epizodických výseků v rozmezí let – smrsknuto do jediné noci a s odhlédnutím od narativních skoků by se dalo říci, že se odehrává v reálném čase – žádné flashbacky, žádné flashforwardy, pouze přirozeně plynoucí čas po jedné linii, v níž jsou opomenuty méně podstatné okamžiky. Onu žánrovost v tomto ohledu vykazuje fakt, že veškeré dění – veškeré stěžejní body narace – bylo smrsknuto do tohoto časově striktně omezeného pásma, a to nikoliv v duchu realističnosti, nýbrž za účelem naplnění žánrových požadavků. ____Bylo by však krátkozraké na základě tohoto odsoudit Collateral za nepravděpodobně vystavěný film naplňující žánrové předpoklady skrze dílo náhody. V příběhu je samotná náhoda tematizována, Vincent o ní mluví jako o osudu a Max ji přisuzuje označení „prostě smůla“. Michael Mann (a další scénáristé) navíc přijal „hru na žánr“, aby diváka smýšlejícího o filmu jakožto o žánrové variaci opisující důvěrně známé postupy překvapil tím, že v určité fázi konvenci zdeformuje, nenaplní nebo dokonce úplně převrátí. Důkazem budiž postava detektiva Fanninga (Mark Ruffalo), která je koncipovaná jako klasický žánrový představitel zákona – vzhledem na pomezí dobráckého poldy hispánského původu a frajera z ulice budí dojem, že dětství prožil v rušné čtvrti a v podsvětí se vyzná proto, že s mnoha z nynějších gaunerů kdysi chodil do třídy a odpoledne s nimi kradl autorádia. Taková rychlá profilace skrze vzhled postavy patří do žánrových vod a je diváčtější než psychologická drobnokresba. Mann tuto postavu staví vysoko nad ostatní představitele zákona a dle diváckých očekávání mu je předurčena úloha ve strhujícím závěru, aby přinejmenším svou obětí napomohl hlavnímu hrdinovi v rozřešení patové situace. Prostřednictvím nečekaného vyústění jedné scény jsou však veškerá divácká očekávání narušena, a právě tímto způsobem Mann ozvláštňuje žánrový film. ____ S ohledem na již řečené lze Collateral považovat za sofistikovanou žánrovou hru na pomezí mainstreamových preferencí a artové svéráznosti, přičemž divák je překvapován právě v těch chvílích, kdy si začíná být jist směřováním celého příběhu. Takového momentu se dočká i Vincent – přísně žánrová postava obohacená o hlubší (avšak ne zcela jasně čitelnou) psychologii. Jedná se o scénu, kdy taxík projíždí nočním městem, ze kterého jakoby najednou vymizeli veškeří obyvatelé. Max zbystří a pomalu zastaví auto. Vincent na chvíli znejistí – silnice jsou prázdné, proč tedy zastavuje? Najednou přes silnici přeběhne kojot a do popředí vystoupí první tóny skladby Shadow on The Sun od Audioslave. Vincent zbystří, nachází se uprostřed Los Angeles a právě před ním proběhla šelma. Nikdo nevydá ani hlásku, Max i Vincent jsou tiše sdílejí onen jediný magický moment této noci. Vincent – profesionál připravený improvizovat a pohotově jednat za jakékoliv situace, člověk, který se zdá být schopný s chladným odstupem zvládnout každý problém – je najednou překvapený. Je překvapený, že byl svědkem takového momentu (ona náhoda) a zároveň je překvapený, že ho něco vůbec dokázalo překvapit. Tato krátká scéna založená na jemném mimickém herectví, melancholickém vizuálu a hudebním podkresu, je naprosto nežánrová a pro příběh nepodstatná vsuvka. Tyto momenty o pomíjivém kouzlu jednoho momentu, které prohlubují emotivní rovinu příběhu a niterné rozpoložení postav, lze už považovat za Mannův trademark, přičemž nejvíce se jich nachází v Alim a v Miami Vice. _____Collateral žánr thrilleru prohlubuje i v rovině dialogové, kdy je do mrtě využito rozdílnosti ústředních postav, a to především pak ve scénách v jedoucím taxíku. Tyto scény jsou čistě konverzační a jejich prostřednictvím se prohlubuje psychologie postav – zároveň je nutné podotknout, že Vincent je rafinovaným profesionálem, který představuje nespolehlivého vypravěče – udržuje odstup a otevření se cizinci je pro něho krajně neprofesionální. I on však několikrát klopýtne a s tím, jak se oslabuje jeho moc nad Maxem, se zároveň prohlubuje jejich vztah, který představuje nakonec ten nejpůsobivější a nejvíce strhující prvek v příběhu, což je na poměry běžných představ o thrilleru pro diváka opět překvapující. Samozřejmě se zde vyskytují i akční scény, kterým dominuje na poměry komorního thrilleru koncepčně rozsáhlá scéna v nočním klubu, kde dojde ke konfrontaci Vincenta s podsvětím i se zásahovým týmem policie. V takovýchto momentech dává Mann vzpomenout na dynamické a naturalisticky pojaté akční scény z Nelítostného souboje a prakticky i z dobového Posledního mohykána. Jindy niterné stavy prohlubující hudební složka pak ve scéně z klubu mění užití a skrze elektronickou skladbu s výraznými beaty udává tempo akce. Jak již bylo u Mannových filmů několikrát opakováno, hudba zde představuje nadstandardně upřednostněný výrazový prostředek ve filmové řeči a režisér byl opět pečlivý při komponování soundtracku (mísí se zde alternativní rock s etnickou a orchestrální hudbou, elektronikou i jazzem)._____Collateral je ve své podstatě thrillerem, který staví do kontrastu komorní momenty z interiéru taxíku s akčnějšími pasážemi, které naplno využívají „áčkového“ rozpočtu, přičemž film si sám „uvědomuje“ vlastní žánrovost a pracuje s ní na více sofistikované rovině. Zároveň se jedná o film, ve kterém se ve chladném světle nočního velkoměsta, luxusním šedém obleku a se stejně tak šedým přelivem Tomu Cruiseovi podařilo setřást auru (bývalé) hvězdy první velikosti a stvořit propracovaný charakter skrze herectví nebývalých kvalit. () (méně) (více)

golfista 

všechny recenze uživatele

Výborně natočený thriller o tom, jak pár "osudových" rozhodnutí způsobí prožití několika nejrušnějších hodin v životě Los Angeleského taxikáře.... Moc se mi líbila Mannova režie, záběry nočního města jak z taxíku, tak ze vzduchu, výborný byl Foxx, skvělý Cruise, pěkná muzika a úžasná scéna s kojoty na ulici.... Pár významných děr ve scénáři mi ovšem nedovolí dát plné hodnocení - škoda. ()

POMO 

všechny recenze uživatele

Zrnitá digitálna kamera mi vo filme takých proporcí príde nevhodná. Autenticita sa dá dosiahnuť aj inak - a toto proste na multiplexovom plátne nevyzerá dobre. Ale ináč je Michael Mann stále rovnaký macher, na ktorého je spoľah. Ovláda hercov, napätie, dynamiku, atmosféru, vyhrotenie myšlienky, skrátka všetko. Jamie Foxx má niečo do seba a Tom Cruise nesklamal, i keď je predsa len trochu ťažšie si naňho zvyknúť v zápornej role. ()

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Slušný thriller, ano , ale nic mimořádného. Věčná škoda Toma Cruise ( toho Toma Cruise, který v Magnolii hraje tak, že padá brada) pro roli, v které bych si dovedla představit i někoho z živočišného druhu homo Van Damme, ovšem bez té šedivé hlavy. Ale co by pak zbylo? Navíc scénář jakoby nabízel ve Vincentovi i něco lidského, ale Tom to nehodlal zahrát. ()

Cival 

všechny recenze uživatele

Malinko zklamán. Mann je machr, jako režisér se nevtírá a myslí mu to. Ale tady se do hry až příliš často zapoujují nelogičnosti, ohraná klišé (natahovaný závěr mě neskutečně vytočil) i pár nelogičností (Jamie mohl párkrát utýct a neudělal to jen z vůle tvůrců, pak ale zariskoval naprosto nesmyslně...). Místy mě hodně rušila digitální kamera, která nepomohla vůbec ničemu a v kontrastu s obrazově lahodnými pasážemi na klasický film, zabíjela kouzlo některých okamžiků. A to se radši nebudu pozastavovat nad tím, že hrdinové filmu pořád dokola mluví o "velkém Los Angeles" a sedmnácti milionech lidí v něm, aby byl příběh nakonec založen na neustálém potkávání hlavních postav. Takovýhle sled náhod opravdu nesežeru. Naštěstí Cruise podle mého předvádí svůj životní výkon, naprosto přesvědčivou a cool studii "oscarových rozměrů" (a to ho nemám fakt moc v lásce), a Jamie Foxx nemá moc času kazit dojem svým neumělým a strojeným tichošlápkem, kterýmu jsem nevěřil ani ten průkaz taxikáře. A pak je tu Michael Mann, který neumí natočit vyloženě blbou scénu. Režisér, jehož mýtické souboje muži proti muži mají cosi hlubokého do sebe. Lehce zklamaných 70%, ale jináč fajn. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Skvělé, ale od pětihvězdičkového hodnocení tenhle film dělí až příliš veliké logické díry ve scenáři (nevyužité Jamieho šance utéct, rozhovor v baru o Milesu Davisovi, kdy Foxx se zájmem naslouchá a tváří se, jako by zrovna neprožíval jednu z nejpernějších chvil svého života, nepochopitelná nepřítomnost policie u státní zástupkyně...). Na druhou stranu jistá Mannova režie dokázala umně skloubit psychologické a akční prvky, výhrou je použitá digitální kamera a "ksicht" celého filmu (obraz Los Angeles plného světel, hra barev) je velmi působivý a při kvalitní projekci ho divák docení, řečem o rušivosti kamery nevěřte :o). Cruisův cool drsňák je uvěřitelný, přesto malinko místama přehrává a opět si občas neodpustí ty své x-krát viděné grimasy. Hvězdou filmu je tak pro mně znamenitý Jamie Foxx, který mně už před lety velmi zaujal ve Stoneově Any Given Sunday a řekl bych, že o něm v budoucnu ještě hodně uslyšíme. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Michael Mann, alespoň pro mě záruka kvality. Tom Cruise, v civilu magor, ale herec na úrovni. Jamie Foxx...no...jo, objektivně je fakt dobrej, ale nemám ho zrovna rád. S výjimkou Miami Vice:) Takže o co v Collateralu jde. Není to efektní akce, i když typicky Mannovsky nepřehnaných a přímočarých přestřelek tu několik je. Psychologie postav rozhodně nedosahuje propracovanosti Heatu, ale především díky Vincentovým promluvám o společnosti i jednotlivcích si divák může užít i tenhle Mannův trademark. Nebýt Vincenta, je Collateral o ničem. Nejen dějově, ale i tím hlubším čímsi, díky čemuž mám Michaela Manna mezi oblíbenými režiséry. Vincent je po bezmála třech letech konečně pořádnou rolí pro Toma Cruise, a podle toho to taky vypadá, v tom nejlepším slova smyslu. Stejně tak je tomu u hudby. James Newton Howard a kolem jeho skladeb pečlivě vybrané kusy tu klasiky, tam jazzu, jinde zas elektroniky. Paráda. To ale nic nezmění na faktu, že Collateral je po stránce dějové trochu laciným filmem. Ten dojem získáte během první pětiminutovky a bohužel vám vydrží až do konce, a nechci dávat vinu jen afroamerickým účastníkům:) Collateral prostě mohl být ještě o kus lepší. Výsledek = 80%. ()

Tom Hardy 

všechny recenze uživatele

Hodně atmosférická záležitost připomene svým pojetím Nelítostný souboj a hudbou Insidera (mimochodem, hudba je NAPROSTO vynikající). Snímek se ani na minutu nezastaví a oba herci v hlavní úloze podávají, ač v jiných charakterech, než na jaké jsme u nich zvyklí, přesvědčivé výkony a jsou si důstojnými protihráči. Konečných 20 minut je sice krapítko klišé, ale i tak neskutečně napínavé. Vzhledem k tomu, jak je film perfektně natočený a jak moc se ve mně zapsala scéna s vlkem, nemohu jít pod pět hvězdiček... ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Nedoporučuji číst dál, pokud jste film neviděli. Mistrná ukázka toho, jak do jedné noci a jednoho města zhustit psychologicky komplexní thriller s uvěřitelným vývojem postav a vztahů mezi nimi. Dějové linie se i díky zapojení prvku náhody prolínají tak, že to působí přirozeně, ne jako naplnění předem dané šablony. Díky postupnému dávkování informací jsou před námi neustále otázky, na něž chceme znát odpovědi. Každá postava slouží vyprávění a každý střih má své opodstatnění, podobně jako není nadbytečná žádný pohled a pohyb mechanicky jednajícího Vincenta (v automatičnosti, s jakou sahá po nábojníku poté, co byl vážně zraněn, je cosi až robotického). Motorem vyprávění je vedle postupně plněné mise (jejíž dokončení je v zájmu jedné, ale rozhodně není v zájmu druhé z hlavních postav) a paralelně probíhajícího policejního vyšetřování především napjatý vztah Maxe a Vincenta, kteří k sobě mají blíže, než si připouštějí. Zatímco v Maxovi také dříme (městský) dravec, Vincent jedná stejně systematicky jako jeho taxikář. Max ovšem na rozdíl od svého šedovlasého zákazníka ještě nedokáže na narušení řádu a pořádku reagovat pohotovou improvizací – toho bude schopen až na konci noci, po absolvování životní lekce, kdy konečně projeví svou individualitu a coby žák se konečně postaví svému mistrovi (v dřívější scéně s Felixem pouze napodobuje Vincenta, nevystupuje sám za sebe). Neboť právě auto ovládá stejně zručně jako Vincent automatické pistole, nepřekvapí, že jako zbraně použije právě svého vozu. Výborně šlapající vyprávění neznamená, že by byl odfláknutý vizuál a atmosféra, tedy Mannovy trademarky. Díky točení s HD kamerou (cca 90% filmu) a v reálných lokacích mohli filmaři využít hloubky a ostrosti záběrů k vystihnutí autentické atmosféry města. Nekašírovanost obrazu ale Mann nevyužívá výhradně k veristickému efektu, v některých scénách (například v té s vlkem) slouží dojem vizuální přirozenost k vydestilování maxima poezie obsažené v nočním Los Angeles. 80% Zajímavé komentáře: Gemini, emo, Magneto, milka, Indy, Bobek15 ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Když si vemu Top Gun a posléze pustím toto je neuvěřitelné kam se nám pan Cruise až dostal. Ale popřádku Určitě je velmi dobře , že tento orginální náměť si vzal do režie Michael Mann, protože jeho gradace napětí je dokonalá, stejěn tak se moc líbí herecké výkony obouch hlavních představitelů.Tom Cruise se mě zdá jako kdyby před nátáčením koukal na Terminátora.Některé záběry ve spojení s hudbou pro mě představují právě ty úžasné okamžiky proč mám filmy rád.Závěrečná akce nemá moc chybiček, má-li vůbec nějakou. Co na tohle říkají asi naši pražští taxiákři, když zrovna neokrádají? ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $65miliónovTržby USA $101,005,703Tržby Celosvetovo $217,764,291║ Adrenalín, živelné! /95%/ ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Bezmála dokonalý thriller, který spojuje lehkost a komplexnost nezávislé americké kinematografie a bezchybnou vizuální pompu hollywoodských filmů. Michale Mann našel naprosto dokonalý tón narace, který je úzce napojen na skvělý soundtrack – tu zádumčivě analyzuje nitra postav, tu dynamicky rozvíjí akční sekvence. Chvíli klip a chvíli velmi citlivá a svérázná studie dvou naprosto odlišných charakterů. Právě dvojice Cruise-Foxx je bezchybně předoucím motorem téhle podívané, cynický a machiavelistický zabiják versus idealista a průměrný snílek. Jejich vzájemná chemie drží film i tam, kde se jakoby chvilkově vytrácí jiskra příběhu, jejich vztah dovedně balancuje na černém ostří komedie a osobního dramatu. Po víceméně poklidném (snad až trochu moc) začátku a skvěle natempovaném středu přichází oslnivá finální gradace, kterou narušuje jen až příliš okatě signalizovaný twist. Dá se bohužel vytušit už v prvních minutách, ale to katarzi Collateral nijak nebrzdí. Brilantní práce kamery a brilantně napsané dialogy i vymyšlené postavy udrží tuhle podívanou v neskutečné rovnováze, kde jemnou psychologickou hru precizně vyvažuje adrenalin. Michael Mann vyrobil husarský kousek, strhující thriller s neodolatelným cynismem, skvělými postavami, přesahem k dehumanizované realitě dneška a nezaměnitelnou atmosférou spící a nezúčastněné megalopolis. Smekám. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Nebudu chodit kolem horké kaše a snížím celkový průměr tohoto filmu. Podle mě je 80 % na film, který je vlastně o ničem a většinu času jen nudí opravdu moc. Za co by měl dostat tento snímek 4* jako od většiny mých kolegů? Naprosto nevím. Jediné klady tohoto filmu jsou pro mě bezchybný vrah Tom Cruise a kamera. Úmyslně neříkám Jamieho Foxxe, jehož herectví pro mě prostě není nic extra. Kamera je perfektní a zachycuje LA v krásných záběrech. Jediná smůla je, že tyto scény jsou pouze pro oko diváka, nic nepřinášejí a jsou vlastně zbytečné. První půlka filmu je jedna velká nuda. Seznámení s životem a sny taxikáře(Jamie Foxx) a čekání na setkání s osudovou postavou zabijáka Vincenta(Tom Cruise). Film pokračuje sledováním vražd, rozhovorem obou hlavních postav a čekání na pořádnou akci. Čekání zmizí až v klubu Fever kde je slušná akce doprovázena super hudbou. Nestačí vám to? Mě také ne. První zajímavý rozhovor se odehraje asi 20 minut před koncem a napětí se od té chvíle stupňuje. Bohužel je to na záchranu filmu velmi málo. Závěr v metru je o ničem. Kdo si si neumí představit závěr filmu po americku, měl by shlédnout aspon posledních 5 minut. Slabé 3* a přitom to mohlo být jasných 5. Michael Mann autor skvělého Insidera, Nelítostného souboje a Posledního Mohykána tentokrát naprosto zapomněl na akci a vsadil na dva herce. Bohužel ne vždycky herci udrží 120 minut dlouhý film na svých bedrech. Tom Cruise neupadl, ale může být hrdý, že se nevzdal. PS: jak může Jamie Foxx vyjet výtahem, když Vincent vypne elektriku v budově na konci filmu? :-) UPDATE: po letech Collateral vidím každé 2-3 roky a ten film roste do krásy. Do budoucna to vidím na změnu hodnocení, ale nechávám to zrát:). ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Stuart Beattie .. Ne tak dobré, jak jsem očekával.. A ten konec (pozor spoiler!), kdyby ta přestřelka skončila obráceně a něž by Max umřel, tak by Vincent před jeho zrakem oddělal tu žalobkyni s nějakou cynickou hláškou, střih a několik záběrů na město a východ slunce a odlétající letadlo s Vincentem.. Ale to by asi Holywood a celé americké publikum nezvládlo... Škoda! 75%. ()

Algernons 

všechny recenze uživatele

Sympatický taxikář Max má dobrý den, bude mít rande a zákazník mu nabídl 600$ za pronájem na celou směnu. Co by se mohlo poka... oh ne, ten zákazník je nájemný vrah! Skvělý thriller, který nabízí Toma Cruise v nevídané poloze záporáka Vincenta, který je velmi fascinující, okouzlující postavou s pragmatickým pohledem na svět. Oproti němu je Jamie Foxx, který je pozitivní snílek a nechce se do toho zaplést. Situace, které se před ně staví, tvoří zapamatovatelnou atmosférickou noční projížďku LA s propleteným příběhem a parádním zakončením. Jedna z mých nejoblíbenějších žánrovek, hlavně kvůli enormně napínavým scénkám a ústřední dvojici se skvělou dynamikou. Díky tomu všemu jim odpustím i pár nelogických chvilek a ignorování hlasitosti výstřelů. Zvlášť když vám to naservíruje takovou scénu, jako je TA V KLUBU! ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Velezkušený režisér Michael Mann dobře ví, že kombinace horizontálních a vertikálních záběrů shora se nejlépe hodí k charakteru městského urbanismu, který tak bravurně reprezentuje právě akční thriller Collateral. Jak je u Manna zvykem, staví celý film na bipolárním modelu dvou hlavních postav (model známý z Nelítostného souboje atd.), které svede osud či náhoda dohromady a kteří pak tvoří kostru děje. Jejich vztah (jako v každém Mannově filmu) záhy přeroste v cosi hlubšího a zásadnějšího, což je asi největší devizou všech jeho snímků, které pak stojí v ostrém kontrastu s bezduchou většinou filmů akčního žánru. Nejenom střet dvou odlišných světů (cynicky pragmatický morální relativista versus sympaticky naivní idealista), ale i výstižně předvedená anonymní strnulost spícího Los Angeles, megapole, v němž má člověk skutečně tak bezvýznamné postavení, že jeho smrt se v běhu města absolutně nijak neprojeví... Tohle civilizační odcizení městského způsobu života (o němž mluví postava nájemného vraha Vincenta) vnímám jako ústřední myšlenkovou osu filmu... Podobné filmy: Nelítostný souboj, Ronin, Dějiny násilí ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Fakt brilantní thriller s opravdu nebezpečnym Tomem "šedivou hlavou" Cruisem. Jeho postava nájemnej killer Vincent je opravdu bad motherfucker, to pochopíte ve chvíli jak sundá ty zlodějíčky co mu vezmou jeho brašnu. Ještě lepší než Cruise je ovšem Jamie Foxx a k němu není co dodat protože to zahrál fakt uplně nejvíc hustě a věřil jsem mu fakt všechno. V roli cool policajta potěší Mark Ruffalo a Peter "Vítejte v džungli" Berg. No a Michael Mann je fakt hustej režisér a kameraman by za tohle měl sklidit ovace. Takže ať se jde Michael Madsen vycpat (protože tenhle film nehorázně setřel) mě se to líbilo. ()

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Ke kladům se vyjadřovat moc nebudu, napsalo to tady již hodně jiných přede mnou. Collateral je prostě chytrý film a Tom Cruise je po Eyes Wide Shut a tomto kousku v žebříčku mých oblíbených herců hodně vysoko. Trošku mě zamrzelo, že některé části filmu mi připadaly jako úlitba masovému publiku - nějaké ty zbytečně vtipné dialogy atd. Cruisův zabiják patří mezi jedny z nejlepších. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

,,život je krátkej, nikdy nevíš kdy skončí" - ta věta zní jinak, když vám ji řekne kamarád u piva a jinak, když vozíte nájemnýho vraha, se kterým máte dost pochybný a hlavně jednostranný vztah. ve filmu fungují vytříbené dialogy, herecké výkony hlavních postav, hudba i režie. co nefunguje? to pro mě není až tak podstatné, protože v mé mysli klady převládají. stále se něco dělo a nemuseli téci potoky krve (a když tekli, tak pro potěchu akčního oka). je fakt, že ten film je jinej..... ()

Související novinky

Michael Mann natočí svůj vysněný film

Michael Mann natočí svůj vysněný film

09.02.2022

79letý režisér Nelítostného souboje, Miami Vice nebo Collateralu Michael Mann konečně dostane šanci natočit svůj vysněný projekt. Režisér po letech příprav sehnal obsazení a finance pro natočení… (více)

Denzel si hledá bezpečné bydlení

Denzel si hledá bezpečné bydlení

11.07.2010

V akčním thrilleru Safe House studia Universal si totiž zahraje vězně a zároveň korunního svědka, který je pod ochranou CIA. V rámci programu pro ochranu svědků je uklizen někam do Jižní Ameriky.… (více)

Mimozemská sekaná ve velkém stylu

Mimozemská sekaná ve velkém stylu

22.03.2007

Fanoušci brutálních počítačových řezničin mají po nedávném ohlášení filmové adaptace Metal Gear Solid opět důvod jásat. Nebo také ne. Přijde na to, jak studio New Line Cinema pojme velkoplátnovou… (více)

Reklama

Reklama