Režie:
Robin CampilloScénář:
Robin CampilloKamera:
Jeanne LapoirieHudba:
Arnaud RebotiniHrají:
Adèle Haenel, Nahuel Pérez Biscayart, Arnaud Valois, Antoine Reinartz, Félix Maritaud, Médhi Touré, Aloïse Sauvage, François Rabette, Simon Bourgade (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Raná devadesátá léta minulého století. AIDS si už deset let vybírá kruté oběti na životech, přesto aktivisté z pařížské pobočky hnutí ACT UP bojují s nezájmem veřejnosti, otupělostí vlád a machinacemi farmaceutických firem. Nováček Nathan se seznamuje s radikálem hnutí Seanem, jehož politický boj je zároveň bojem o život. Sean je HIV pozitivní a jeho čas se krátí... (Film Europe)
(více)Recenze (68)
Sociálně hodnotné svědectví, divácky neatraktivní zážitek. ()
Z jedné strany nekonečné diskuze nemocných, nadšenců a profesorů na téma AIDS. Ze strany druhé zbytečné gay scény, u kterých jsem měl co dělat, abych to ustál. Tady s decentností nepočítejte... ()
Film o politickém a osobním životě s AIDS, dokonale zachycený tep 90. let, totálně drtivá druhá polovina, závěr smích přes slzy, bouřlivé ovace, proto do Cannes člověk jezdí. Jdeme si počítat krvinky. Palčivá připomínka pozapomenuté (a stále aktuální) situace předminulé dekády, zároveň velmi bystrá reflexe vztahu aktivismu / intimity. Není to bez chyb, procedurál v první polovině se hodně opakuje, zabředává do nadměrných detailů, ale katarze to vykoupí bohatě. ()
Hnus.... pokud bych byl v kanclu a nějací nakažení by po mne házeli krev, tak by nedožili rána!!! Nevím, zda natočení takového filmu mělo za cíl soucítění s nakaženými? U mne to naopak vytvořilo odpor.. Na film jsem se podíval jen protože byl v první TOP desítce filmů tohoto roku. Kdybych věděl, že se přes 2 hodiny jen kecá o AIDS, tak bych tuto sračku z daleka obešel. ()
Velmi adekvátní film, který neudělá nic špatně. Takže je dobrý. A to je dobře. Osobně mám problém s těmihle čistými, bezproblémovými filmy plně soucítit, ale to je asi můj problém. ()
120 BPM je jeden z nejsilnějších superhrdinských filmů minimálně za poslední rok! ()
Film o AIDS z perspektívy HIV-pozitívnych politických aktivistov som ešte nevidela.Nekonečné čakanie na titulky sa mi ale vyplatilo.Film je zaujímavý hneď v niekoľkých aspektoch, predovšetkým čo sa týka hĺbky,do akej sa tvorcovia púšťajú vrámci svižných a siahodlhých dialógov,neberúc pritom ohľad na diváka a jeho trpezlivosť.Jednotlivé postavy spoznávame len povrchne prostredníctvom debát,výraznejší charakter však nadobúdajú len dve a aj to po dosť dlhej dobe.V celej 140 minútovej stopáži niet jediného momentu,ktorý by aspoň čiastočne odľahčil závažnosť danej témy.Tak,ako sa film začína-pálčivou,takmer utopistickou snahou zopár aids-om nainfikovanych intelektuálov zmeniť vo svojej krajine osvetu a informovanosť v súvislosti s chorobou, ktorá ich jedného po druhom zabíja,tak sa vlastne i končí. Ak by som tu mala hodnotiť len konanie či zmýšľanie postáv, tvoriacich akúsi polomilitantnú komunitu nakazených,potom by som musela byť oveľa prísnejšia.V tom sa,myslím,zhodnem s viacerými,ktorí tento film videli.Ja však hodnotím film ako taký,v opačnom prípade by som musela zmeniť päťhviezdičkové hodnotenie nejednému kvalitnému filmu. ()
sex je náš, dělá dobře mě i tobě.... ()
Na konci jsem se skoro neubránil slzám, nešlo jinak. ()
Od první vteřiny neuvěřitelně dynamický, emocemi napěchovaný snímek je zřejmě tím nejlepším, co na téma AIDS vzniklo. Dokonale uvěřitelné herecké výkony, precizní scénář a špičková režie dělají z 120 BMP mimořádný zážitek. Nemocní nejsou chátrajícími troskami, jejichž útrapy musíme pokorně sledovat. Naopak, jsou plní života, touhy po něm, křičí o pomoc. Žalují vlády, že svou nečinností odsoudily k trestu smrti spousty lidí, kteří se provinili tím, že chtěli žít. Sice jinak, než většinová společnost, ale přesto jen žít. Nikoho neokradli, nikoho nepodvedli, nikomu neublížili, přesto museli zemřít. ()
Strašně silné téma, řešené hodně do hloubky zejména skrze skvělé dialogy. Osobní linie ústředního gay páru je zpracována velmi citlivě, ale přesto mě nezaujala tolik jako sociáně-politická rovina. Některé scény jsou navíc pro hetero muže značně diskomfortní (a to se mi velmi líbí filmy s gay tematikou jako je Zkrocená hora, Bratrstvo apod.). 70 % ()
Pre priaznivcov homosexuálnych explicitných scén je toto skutočné veľdielo, tí z toho určite budú mať 120 tepov za minútu! ()
Pokud Nahuel Pérez Biscayart, Arnaud Valois nejsou gayové, tak klobouk dolu. Hodnotný, silný, užitečný film, na nějž se zároveň ale hrozně blbě kouká. Nechutné scény, ať už z demonstrací, tak z postele. Začátku vládne mnohačetný dialog, slovní přestřelka, sotva stíháte titulky. Konec protknutý tklivou hudbou na někoho možná zapůsobí, ve mně jen umocnil rozpolcenost: opravdu je dobré rozdávat feťákům jehly? Co radši vyřešit ty feťáky? Proč lidé kteří bojují za práva HIV pozitivních jdou na Gay pride? ()
Přiznávám, že s filmy s gay tematikou mám všeobecně problém, zvláště když se jedná o filmy, které se nebojí naturalistického pojetí tohoto tématu. 120 BPM je právě tím snímkem a nejen, že je zde řada scén, které pro mě byly odporný, film je navíc nepříjemně dlouhý a utahaný. ()
Film má přemrštěnou stopáž a myslel jsem, že éra filmů o AIDS už pominula. Ale BPM (znamená údery za minutu) je krásný film plný dramatu a humoru, lásky a politiky, argumentů a akce. Film zachytil velmi živě naléhavost a turbulence období, ve kterém epidemie AIDS řádila s plnou silou. Film říká, že život je láska, boj a radost být s druhými. Je to filosofická debata. Naděje v temných časech, balancování mezi životem a smrtí. Prázdná hudba a kouzelné taneční psychoscény odpovídá povrchnímu životu hrdinů. Scéna po hodině a padesáti minutách kdy jeden gay vymlaskne druhému umírajícímu na nemocničním lůžku penis mě trochu zaskočila, ale asi je to v téhle komunitě ve Francii běžné. Při sledování filmu 120 BPM si člověk uvědomí, že může soucítit s někým, s kým si myslel, že by dřív nikdy nesoucítil. Film proběhl našimi kiny a loni poměrně nečekaně zvítězil na festivalu v Cannes. Snímek je možná stejně důležitý, jako bylo drama Philadelphia o gayovi umírajícím na AIDS. Elektronickou hudbu, kterou poslouchali hrdinové už poslední dobou nemusím. ()
120 BPM vcelku věrohodným způsobem přibližuje dění a poměry na počátku 90. let ve Francii, což byly nelehké časy, které se nesly v duchu protestů, vládní ignorance a všudypřítomného strachu z nelítostné nemoci. Zaprvé musím zmínit, že mě velice zaujaly herecké výkony Biscayarta a Valoise, kteří se svých rolí zhostili opravdu přesvědčivým způsobem - dokonce bych býval ocenil, když by byl jejich vztahu věnován větší prostor. Čímž se dostávám k příběhu, který z velké části sestává z diskuzí a hádek, což zní na jednu stranu lákavě, nicméně při tak dlouhé stopáži jde o divácky náročný kousek, u kterého je těžké udržet pozornost po celou dobu. Osobně mi též celkem vadil (na můj vkus) poněkud bizarně pojatý závěr, který mi tak trochu pokazil celkový dojem z filmu. ()
První desítky minut jsem se téměř proklínal, na co že jsem to zabloudil. Hodně politiky, aktivismu, mnoho slov a téměř žádný prostor poznat či snad dokonce rozeznat jednotlivé postavy a mít tak šanci se nějak zaháknout. Evidentně to je ale tvůrčí záměr, který vás nechá přistupovat k postavám velmi pomalu. Díky dlouhým 140 minutám je na to čas a odměnou je pak o to silnější závěr. 120 BPM je velmi komplexní podívaná, kterou si sice musíte vysedět, možná (jako v mém případě) už ten film dokonce nikdy nebudete chtít vidět znovu, ale přes to přese všechno ho oceníte. Podobný film jsem ještě asi neviděl. 7/10 ()
120 BPM neni heterák, co jde s teplym kámošem do queer baru a vezme si na sebe solidárně boa. 120 BPM je prvotřídní homouš, co už v tom baru od šesti sedí a když tam dorazí nervozní doprovod s boa, řekne si pod vousy "Bože co to je za kreténa?" Konečně queer film, který neni natočený pro heteráky, aby je do omrzení přesvědčoval, že homosexualita je normální, ale film, který komunikuje s homosexuály samotnými. Nikdo tam nežebrá o ničí uznání či sympatie, nic není zredukováno na karikaturu ve prospěch zjednodušení celé problematiky (taky za to zaplatíme 140minutovou stopáží). Opoziční strany se relativně trpělivě snaží komunikovat, obvinění ze strany Act Up nejsou nikdy potvrzena ani vyvrácena. Po filmu nenastane pětiminutovka vysvětlujících titulků. Být homosexuál, byl by film pro mě nejsilnější identifikační zážitek minimálně od Top Gun. Protože se mi tolik štěstí však nepřihodilo, nebudu předstírat, že jsem se dokázal na film patřičně navázat. Hvězdu však přidávám za fascinující setkání s bolestivou, tragickou, pomalou smrtí a surealitou okamžiku skonu v poslední čtvrtině. ()
Snímek natočený s jakýmsi přirozeným odstupem k divákovi. Nijak zvlášť nevyzdvihuje hlavní postavy. Vůbec se zde netlačí na pilu, jede si svým pomalejším tempem. Přesto se člověk i přes delší stopáž vůbec nenudí. Parádní hudba a velice mě překvapily odvážně natočené erotické scény, věřím, že spoustě homofobním lidem se to nemuselo vůbec zamlouvat. Jelikož já k nim nepatřím, tématika HIV a AIDS mě zajímá a na konci ukápla i nějaká ta slzička, tudíž hodnotím za 75%. ()
Zajímavé téma, které jsem dosud zfilmované neviděl. 1) Act Up (AIDS Coalition to Unleash Power) vznikla v New Yorku v roce 1987. Act Up-Paris se ustavila o dva roky později a působí dodnes._____ 2) Její první akce se zúčastnilo asi 15 aktivistů. Leželi potichu na ulici, kudy procházel pochod Gay Pride. Každý měl tričko vpředu s velkým růžovým trojúhelníkem se sloganem ticho = smrt._____ Snad největším protestem bylo pokrytí egyptského obelisku na náměstí Svornosti v Paříži obrovským růžovým kondomem 1. prosince 1993 (Světový den AIDS)._____ 3) Act Up je výbornou ukázkou, jak může společenská organizace či hnutí fungovat. Nemám na mysli jen vtipné luskání prsty místo potlesku, ale především dravost až vášnivost jejich akcí. Diskuse ve filmu jsou přehledné a k věci, což v reálu takhle určitě nebylo a není. Nepřiměřenost používaných prostředků a z toho plynoucí kontraverze ovšem má své hranice. Vrhali sáčky s červenou barvou (ne s infikovanou krví), dělali povyk, snažili se upoutat veřejné mínění. A co jim taky jiného zbývalo? Na rozdíl od pseudoprotestujících z Miliónu chvilek pro demokracii měli tito lidé co ztratit - své životy. To není vandalství, to je zoufalství._____ 4) 55letý homosexuální scenárista, střihač a režisér Robin Campillo vytvořil snímek vtipný, pro nějž je typický nadhled a lehkost. Sám se připojil k hnutí v roce 1992. Pracoval tehdy jako střihač televizních zpráv pro státní program France 3. Postava Nathana má autobiografické rysy._____ Ve velmi zajímavém rozhovoru uvádí další zajímavosti. 5) Film získal řadu mezinárodních cen. Proč má takový ohlas, vysvětluje Nahuel Biscayart takto: Protože o těchhle věcech nikdo nemluvil, ne takhle politicky a intimně, určitě ne v Evropě a v USA o AIDS pojednávala hlavně melodramata. Proto na 120 BPM lidi reagují, jako by šlo o současný příběh. Bylo to jako noční můra. A teď někdo rozsvítil a vy se konečně na to trauma můžete podívat. Mezi všemi těmi mladými, kteří umírají sami a starají se jeden o druhého, skoro nevidíte dospělé. Pro ty, kteří cítí vinu, že tehdy nic nedělali, může 120 BPM znamenat katarzní zážitek. Ten film se lidí dotýká i fyzicky, také to je na něm politické. Protože nejvíc, co můžete udělat, abyste změnili něčí paradigma, je nechat je něco zažít. Ne je poučovat. Zkušenost je mnohem silnější než slovo._____ 6) 120 úderů za minutu se vztahuje k house music, dobovému zvukovému opojení a současně k rychlému bušení srdce._____ 7) Většina herců ve filmu jsou gayové: 33letý Arnaud Valois (zdravý partner Seana Nathan), 32letý Antoine Reinartz (šéf Act Up Thibault), 25letý Félix Maritaud (radikál Max). O jiných to nevím: Ariel Borenstein (student historie Jérémie)._____ 8) 31letý Argentinec Nahuel Pérez Biscayart (hlavní postava Sean) o své sexuální orientaci v rozhovorech mlží. Roztomile však komentuje svůj jazykový handicap: ... je suis étranger: arriver dans un débat collectif de francophones qui parlent à 100 km/heure, c’était complexe pour moi au début. Jsem cizinec: přidat se do diskuse francouzských mluvčích, kteří hovoří rychlostí 100 km/hod., byl pro mě zpočátku mindrák._____ 9) Zajímavý koment: Othello****, Almásy*****. () (méně) (více)