Režie:
Danny BoyleScénář:
Alex GarlandKamera:
Anthony Dod MantleHudba:
John MurphyHrají:
Cillian Murphy, Naomie Harris, Megan Burns, Brendan Gleeson, Christopher Eccleston, Alex Palmer, Christopher Dunne, Luke Mably, Ricci Harnett, Noah Huntley (více)Obsahy(1)
Skupinka aktivistů, která bojuje za práva zvířat, vtrhne do laboratoře, kde vědci zkoumají opice infikované vzteklinou. Ochránci pustí opice z klecí ven, ty je okamžitě pokoušou a nakazí.
Pracovník kurýrní služby Jim (Cillian Murphy) se probudí v nemocnici z kómatu a zjistí, že budova zeje prázdnotou. Zděšený a osamělý mladý muž nemocnici opustí, aby objevil celou hrůzu. Londýn se naprosto vylidnil. Někde jsou vidět umírající. Pak potká Selenu (Naomie Harris) a Marka (Noah Huntley). Virus zlikvidoval téměř celé město. Selena pozná, že i Mark je infikován smrtelným virem, proti kterému není obrany, a v pudu sebezáchovy ho zabije. K malé výpravě se přidává Frank se svou dcerou Hannah. Zásoby pitné vody docházejí. Skupinka hledá východisko. Po vyslechnutí zpráv o počasí získají informaci o vojenské jednotce kdesi mimo město. To by mohla být záchrana. Ale deprimovaní trosečníci netuší, kde na ně číhá ještě větší hrozba.
Režisér Danny Boyle (např. Trainspotting, Pláž) předává prostřednictvím filmu divákům brutální vizi apokalypticky opuštěného Londýna a lidí, kteří se stávají tváří v tvář smrtelnému viru cyniky a ztrácejí emoce. Je to zároveň drsné poselství o tom, jak destruktivní je ztráta přirozené lidskosti.
(oficiální text distributora)
Videa (2)
Recenze (850)
Za první 2/3 filmu bych dal klidně 5. Vylidněný Londýn, první setkání s nakaženými, Jimova návštěva doma, všechno velmi drsné, adrenalinové, psychicky reálné a celkově uvěřitelné. Ale přece jenom ten konec je tak za vlasy přitažený, že hodně kazí dojem z celého filmu. Skoro jsem váhal dát jenom 3, nakonec přece jen dávám 4, ale s odřenýma ušima, hlavně díky skvělé atmosféře v prvních dvou třetinách a dobrému nástinu motivů postav. ()
Toto Danny Boyle úplne nezvládol. Lacno vyznievajúci pokus o post-apokalyptický film, v ktorom toho funguje veľmi málo - digitálna kamera, podivná hudba a scénar nepripomínajúci ani horor ani drámu - totiž za pozretie rozhodne nestojí. A len kvôli niekoľkým dychberúcim záberom na zdevastovaný Londýn sa 28 dňom potom neoplatí dávať šancu, na to existujú aj lepšie žánrové kúsky. ()
Danny Boyle se rozhodl natočit apokalyptický horor, jenž by se vymykal všem které již vznikly, a zároveň se tak vydal napříč žánry. Film není založený na horové atmosféře (!), ale tváří se většinou jako katastrofický film, thriller a jednou dokonce i jako romantická road movie. Je to zvláštní, ale funguje to, možná je to díky hudebnímu doprovodu, který se také mění dle potřeby, ale hlavním důvodem je spíše Danny Boyle, který snímek zrežíroval opravdu mistrně. Některé záběry dokonce působí značně umělecky, jako by se nám snažil něco dokázat, ale přesto nevybočují z vypravování. 28 dní poté je rozhodně jeden z nejlepších tragických filmů. ()
Že by zkratka britských jednotek SAS znamenala Spolek Armádních Sexuchtivců..? S roztěkaným vizuálem u mě Boyle shořel jak Manchester a navíc s blížícím se závěrem je studnice scénáristických nápadů podobna úvodním londýnským ulicím. I přes některé hutné scény (rodiče, oční kapky B.Gleesona) mě jeho film jako celek nenakazil a z hlavy se mi vykouřil do nějakých 28 minut.. ()
Film, který rezignoval na stříkající Niagary tělesných tekutin ze všech přirozených i uměle vytvořených otvorů v lidských schránkách a víc se zaměřil na chování lidí v situaci, kdy podle nich padly veškeré brány morálních pravidel a přestala existovat budoucnost. Velmi nepříjemný pohled. A na rozdíl od těch přiznaných adaptací jde o velmi vydařenou inspiraci Dnem trifidů. Jen těch stromů je tam míň... ()
Galerie (87)
Photo © 2002 20th Century Fox
Zajímavosti (57)
- Snímek sponzorsky podpořila mj. Britská filmová rada zaštítěná Národní loterií. Ve filmu se proto na Národní loterii často odkazuje, například v novinách na začátku filmu a v supermarketu, když Jim (Cillian Murphy) a Frank (Brendan Gleeson) diskutují o whisky. (HellFire)
- Robertu Carlyleovi byla nabídnuta role majora Henryho Westa (Christopher Eccleston). (HellFire)
- Důležitým aspektem nového pojetí zombie ve filmu byla myšlenka, že virus nemusí člověka ovlivnit pouze fyzicky, ale také psychicky. Scenárista Alex Garland i režisér Danny Boyle vnímali proměnu lidí v zombie v důsledku nekontrolovatelné zuřivosti jako dobrou metaforu pro moderní fenomén společenské zuřivosti. Líbil se jim nápad, že virus jednoduše posílí něco, co v sobě máme, místo aby nás proměnil v někoho úplně jiného (jako se to děje v tradičních zombie filmech). (HellFire)
Reklama