Režie:
Sean S. CunninghamKamera:
Barry AbramsHudba:
Harry ManfrediniHrají:
Adrienne King, Betsy Palmer, Harry Crosby, Laurie Bartram, Jeannine Taylor, Kevin Bacon, Mark Nelson, Robbi Morgan, Peter Brouwer, Walt Gorney, Rex Everhart (více)VOD (2)
Obsahy(3)
Vítejte v táboře Crystal Lake. Jeho historie je krvavá a místní říkají, že je prokletý. Je to dokonalé místo, kde může psychopat za svitu romantického úplňku zabíjet zamilované táborové vedoucí jednoho po druhém. Původní vyvražďovačka režiséra a producenta Seana S. Cunninghama vedla ke vzniku fenomenální filmové série a stovek imitací. Díky atraktivnímu obsazení (včetně mladého Kevina Bacona) a kreativnímu způsobu, jakým brutální syn zbožňující matky používá ostré nástroje, nepřestává tento klasický krvák napínat, inspirovat a děsit. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (492)
První camp slasher, jehož scénář nepřekračuje sofistikovanost strašidelné historky od táborového ohně, ale má to stylový úvodní titulek s rozbitím skla, pěkné holky, parádní gore od Saviniho, ikonický hudební motiv a památnou závěrečnou lekačku. Což není špatná bilance, ale kvůli absenci děje mě to s odstupem času jako celek nudí. Napínavá mi přijde jen scéna v umývárně, ale prostředí tábora u jezera mi osobně přijde atraktivnější, než americké maloměsto (Halloween) nebo předměstí (NOES). ()
Překvapivě komorní atmosféra s anonymním vrahem, jehož identita je zábavněji vymyšlená, než se na první pohled zdá. Cunningham tuhle slavnou sérii rozjel poměrně svěže, ale jeho nápadů není dost na to, aby nějak ostřeji vytyčil svůj počin nad průměr. Jak se z tohoto příběhu dokázala stát mnohadílná série, mi zůstává záhadou. ()
Začiatok americkej slasher horrorovej série "Piatok trinásteho" bol dosť nevýrazný. Taký nenápadný. Bol to obyčajný, béčkový vyvražďovací horror. Celé to nabralo potrebné vražedné obrátky až s nástupom Jasona Voorheesa. Tento nemŕtvy, bezcitný, vraždiaci maniak v úvodnej časti chýba. Šialená pani Pamela Voorheesová ma moc nezaujala. Jej syn to však v ďalších pokračovaniach poriadne roztočil a z "Friday the 13th." sa vďaka nemu stala kultová horrorová séria. *** ()
Pátek třináctého je patrně jediným filmem mezi všemi těmi filmovými ságami o vraždících maniacích v maskách a ostatních kultovních zabijácích, v jehož premiérovém díle se hlavní postava v podstatě vlastně vůbec nevyskytuje. Naproti tomu, že tento snímek přivedl do hororového žánru jednu z těch nejlegendárnějších postav, statného maníka s hokejovou maskou a mačetou, úvodní díl celé této obsáhlé ságy není zase až tolik přelomový, ani děsivý. Napětí, ani samotný příběh není budován natolik zdařile, aby dokázal navodit příjemné mrazení či strach a kde bychom s hrůzou očekávali následující děj. Atmosféra je však docela vydařená a skvěle ji dotváří onen známý hudební motiv Harryho Manfrediniho. A stejně, jako si třeba při Elm Street každý vybaví Freddyho, Camp Crystal Lake bude vždycky patřit Jasonu Voorheesovi na Friday the 13th:) Po zhlédnutí jsem si také uvědomila, že Pamela Voorheesová je mnohem větší magor, než její milovaný synáček Jason:) ()
Počin, který se ukázal být pro následný vývoj filmového horroru velice důležitým. Tento levně natočený snímek je po dvou významných peckách 70.let - konkrétně Texas Chain Saw Massacre (1974, režie Tobe Hooper) a Halloween (1978, r: John Carpenter) – rozhodujícím momentem, spouštějícím lavinu tzv. teenagerovských vyvražďovaček, tedy subžánru zvaného slasher. Je docela možné, že kdyby to nebyl zrovna tenhle Pátek 13., byl by tuto vlnu odstartoval nějaký podobný snímek. Ale historie hovoří jasně. Film vydělal velké peníze a mnoho kritiků jeho obliba dodnes udivuje. Cunningham byl ale se svým nápadem evidentně v pravý čas na správném místě (tedy samozřejmě: ve zrušeném mládežnickém táboře u jezera Crystal Lake). A přiznejme si, že na tom filmu opravdu něco je. Své udělala kromě vhodně zvoleného času a místa (prázdniny, nádherné jezero a lesy kolem) hlavně nevšední, zdánlivě amatérská kamera. Ta totiž často snímá děj a (hlavně!) průběh vražd jakoby z pohledu zabijáka. Divák je tak nechtíc vtažen do poněkud zvrhlé, ale zajímavé role, se kterou se (pokud je zcela v pořádku) sice neidentifikuje, ale stává se další obětí tvůrců: Lapeným divákem. Vyvražďování mládeže v podobných filmech zajímalo ze všeho nejvíce právě mládež. To byla oproti minulým desetiletím nejvýraznější změna ve vývoji a chápání žánru. Horror přestal být záležitostí dospělých, a tento zásadní zlom mu přinesl na jedné straně ještě větší popularitu, stejně jako značnou kvalitativní devalvaci na straně druhé. Největší přínos ovšem znamenal pro peněženky producentů, a tak není divu, že se slasherům v 80.letech tak dařilo. Poptávka byla velká, a nabídka nemohla pokulhávat. Pátek třináctého (mimochodem, znáte příhodnější název pro horror?) se dočkal až neskutečného množství pokračování, a není jisté, zda bude tato série kdy ukončena. V dalších dílech byl totiž uveden do života populární maniak Jason, o němž se v původním filmu pouze hovoří. Tato postava v hokejové masce se ukáže být až neskutečně životaschopnou... Ale to už je trochu jiný příběh. [Napsáno v srpnu 2006 pro blog Horror, Chlast & Rock'n'Roll.] ()
Galerie (178)
Zajímavosti (94)
- Severoamerické tržby byly 39,7 milionu amerických dolarů. (NIRO)
- Betsy Palmer prohlásila, že kdyby zoufale nepotřebovala nové auto, nikdy by roli Pamely Voorhees nevzala. Po přečtení scénáře dokonce označila film za "sračku". V průběhu let se však herečka k filmu přimkla, protože ji docela proslavil, a vystupovala na fanouškovských srazech a v dokumentech, kde o filmu hovořila. (henrycruel)
- Přibližně v čase 11:47 se jedna z dívek ocitá před branou hřbitova Moravian Cemetery Hope NJ. Jde o hřbitov ve vesnici Hope Township ve státě New Jersey, který založili Moravští bratři, což je samostatná odnož Jednoty bratrské. Církev se začala formovat na Moravě v době husitských válek. (rey17)
Reklama